Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp Bokfäringsfrågor

Inlägg 1 av 4

2011-05-10, kl 21:11

Badass

Badass

Hjälp Bokfäringsfrågor

Hejsan

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på detta med bokföring

jag har lite frågor som jag behöver ha svar på:

Hur bokför man såddkapital i enskild firma och om man får en ekonomisk gåva till firman hur bokförs det?

Tacksam för svar

Andreas Svedjehed

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-05-29, kl 21:44

mikaelgreen

mikaelgreen

Hmm, det finns nog inget som heter såddkapital i enskild firma - det enda egna kapitalet som kan stoppas in kommer från ägaren. Så om någon extern vill investera i din EF blir det antingen som ett lån till firman (lämpligt 23XX- eller 28XX-konto) eller som ett lån till dig som du sätter in som egen insättning.

En gåva bör väl bli 3990 Övriga intäkter eller t ex 3989 Övriga bidrag.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-05-29, kl 23:52

Badass

Badass

Tack för svaret, hur och var kan man få tag i en komplett lista på kostnadsställen ?

Andreas Svedjehed

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2011-05-30, kl 10:04

mikaelgreen

mikaelgreen

Tror du menar konton, eller hur? Då är det en kontoplan du behöver, vilket du hittar dels i ditt bokföringsprogram (om du har ett) eller här:
http://www.bas.se/kontoplaner.htm

För EF kan du kolla på nån av K1-kontoplanerna.

Överkurs: kostnadsställen är när man lägger till ytterligare en dimension i bokföringen och delar upp den mellan olika avdelningar, t ex "Butik" och "Verkstad". Förbrukningsmtrl 5460 skulle då kunna bokföras antingen som 5460.1 för Butik eller 5460.2 för Verkstad, för att ta ett exempel.

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat