Inlägg 1 av
4
2011-05-10, kl 21:11
Badass
Hjälp Bokfäringsfrågor
Hejsan
Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på detta med bokföring
jag har lite frågor som jag behöver ha svar på:
Hur bokför man såddkapital i enskild firma och om man får en ekonomisk gåva till firman hur bokförs det?
Tacksam för svar
Andreas Svedjehed
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2011-05-29, kl 21:44
mikaelgreen
Hmm, det finns nog inget som heter såddkapital i enskild firma - det enda egna kapitalet som kan stoppas in kommer från ägaren. Så om någon extern vill investera i din EF blir det antingen som ett lån till firman (lämpligt 23XX- eller 28XX-konto) eller som ett lån till dig som du sätter in som egen insättning.
En gåva bör väl bli 3990 Övriga intäkter eller t ex 3989 Övriga bidrag.
/Micke
Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
4
2011-05-29, kl 23:52
Badass
Tack för svaret, hur och var kan man få tag i en komplett lista på kostnadsställen ?
Andreas Svedjehed
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2011-05-30, kl 10:04
mikaelgreen
Tror du menar konton, eller hur? Då är det en kontoplan du behöver, vilket du hittar dels i ditt bokföringsprogram (om du har ett) eller här:
http://www.bas.se/kontoplaner.htm
För EF kan du kolla på nån av K1-kontoplanerna.
Överkurs: kostnadsställen är när man lägger till ytterligare en dimension i bokföringen och delar upp den mellan olika avdelningar, t ex "Butik" och "Verkstad". Förbrukningsmtrl 5460 skulle då kunna bokföras antingen som 5460.1 för Butik eller 5460.2 för Verkstad, för att ta ett exempel.
Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat