Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Provision?

Inlägg 1 av 8

2006-08-24, kl 10:46

username

Anna
Maria
Deubler

Inlägg: 2

Provision?

Hej!
Ska starta eget och jobba som säljkonsult åt ett företag. Vad är skäligt att begära i provision? Det rör sig om summor som slår mellan 5000 upp till 60-70 tusen kr, kanske mer. Ska provisionens storlek läggas efter hur stora summor det rör sig om eller finns det en medellinje?

Tackar på förhand

=)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-08-24, kl 11:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om det ar till endast 1 foretag anser skattemyndigheten att du ar anstalld.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av foretag och ekonomistyrning
Sia "Arenander" (lettiskt AB)

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-08-24, kl 16:04

username

Anna
Maria
Deubler

Inlägg: 2

Okej, så det i sin tur innebär....vad?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2006-09-01, kl 14:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det innebar att du inte driver foretag.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av foretag och ekonomistyrning
SIA Arenander (lettiskt AB)

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-09-05, kl 16:35

username

Johan
Gotthardsson

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om det ar till endast 1 foretag anser skattemyndigheten att du ar anstalld.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av foretag och ekonomistyrning
Sia "Arenander" (lettiskt AB)



Om hon startar upp t ex ett kommanditbolag istället för en enskild firma, räknas man fortfarande som man inte driver ett företag om man bara jobbar mot ett företag?

Jag jobbade från början bara mot ett företag, och dom sa att jag inte kunde få några jobb om jag hade en enskild firma (eftersom då ansåg facket att jag skulla vara anställd) men om jag istället bytte bolagsform till KB, HB eller AB så skulle det gå betydligt smidigare.

Men jag kan även ha missuppfattat det hela

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-09-09, kl 23:08

username

Jonas
Andersson

Inlägg: 90

Vårt företag i Helsingborg hjälper er gärna.
www.jeywear.com
Mvh Jonas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2011-06-07, kl 19:24

BaderInvest

BaderInvest

Inlägg: 5

Man kan som företagare ha endast bara en kund då detta inte alltid går att påverka. Uppdragsgivaren däremot kan råka ut för förtäckt anställning vid ett sådant här samarbete. Speciellt om uppdraget är på heltid. Ansvaret ligger hos uppdragsgivaren att försvara användandet av konsult inte hos konsulten.

Detta kan vara fel men är min erfarenhet och uppfattning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2011-06-07, kl 19:27

BaderInvest

BaderInvest

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av: Anna

Hej!
Ska starta eget och jobba som säljkonsult åt ett företag. Vad är skäligt att begära i provision? Det rör sig om summor som slår mellan 5000 upp till 60-70 tusen kr, kanske mer. Ska provisionens storlek läggas efter hur stora summor det rör sig om eller finns det en medellinje?

Tackar på förhand

=)



Självklart skall du utan förbehåll försöka få så hög provision som möjligt och låta kunden pruta. Starta på 30% eller 40% så får du se vart ni kan mötas. Har de tidigare haft en anställd så tjänar de troligtvis på allt under 40%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat