Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Jobba i väntan på bolag&skatteverket

Inlägg 1 av 4

2011-03-18, kl 12:07

Jimmit

Jimmit

Inlägg: 11

Jobba i väntan på bolag&skatteverket

Tjena! Min första post här.

Jag undrar lite hur detta fungerar med nyregistrering av bolag. Det är som så att jag och en god vän har skickat in nyregistering av ett handelsbolag, detta gjorde vi för en dryg vecka sedan. Nu är det ju bara en väntan där vi inte kan vara produktiva, eller kan vi?

Är inte så hemma på lagar och såntdär, men får man sluta avtal för "företaget" i form av att genomföra ett projekt, men vänta med faktureringen tills vi fått bolaget registrerat?

Försökte googla problemet, men det var svårt att hitta någon fras där det dök upp något vettigt.

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-05-05, kl 13:27

Ankan

Ankan

Inlägg: 62

Kolla bolagskraft.se kan vara svaret.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-05-06, kl 09:37

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej Jimmit

Jag ställde frågan till en av våra jurister.
De sa såhär:

”Ja, du kan ingå avtal som företrädare för ”handelsbolaget x under bildande”. Om handelsbolaget sedan av någon anledning inte blir registrerat och tar över ansvaret enligt avtalet blir det dig som motparten kommer att kunna kräva på t.ex. ett avhjälpande av fel. Tänk på att vara tydliga med att ni kommer att fakturera efter att registreringen så att kunderna är medvetna om att fakturan kan dröja något.”

Hoppas att du är nöjd med svaret.

Mvh
Art Lindström
Företagarna

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-06-15, kl 18:13

Jimmit

Jimmit

Inlägg: 11

Grymt nöjd med svaret! Såg det lite sent dock, men stort tack ändå! Kanske hjälper någon i framtiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat