Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Blir mitt kafé lönsamt?

Inlägg 1 av 7

2011-05-24, kl 19:24

Mami

Mami

Inlägg: 1

Blir mitt kafé lönsamt?

Jag funderar på att köpa ett kafé i närheten av mitt hem.

Kaféet ligger intill tunnelbanestationen i en söderförort till Stockholm. Det passerar ca 4000 människor där varje dag.

Kaféet drivs idag av en oengagerad person som inte serverar annat än torra bullar och kaffe i en tråkig, ganska ofräsch miljö.

Jag ringde Skatteverket för att kolla hur hög omsättning kaféet ger idag:
2010 års taxering (avser år 2009): 112 500 kr i överskott av aktiv
näringsverksamhet
2009 års taxering: 2035 kr i underskott
2008 års taxering: 145 612 kr i överskott

Kaféet har ca 20 sittplatser. Dagskassan ligger enligt ägaren på omkring 1500 kr.

Jag planerar att fixa upp stället; ny mysig inredning, hembakat och ekologiskt.

Vardagar fokuserar på take away frukost och kafélunch. Lördagar pannkaksbrunch. Jag tänkte ha öppet från 7 - 16 vardagar och 9 - 17 på lördagar.

Ägaren vill sälja för 380 000 kronor inkl alla inventarier. Hyran är 5000 kr/månad

1 Är priset rimligt?
2 Är det möjligt att få ett litet kafé med bra läge lönsamt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2011-05-24, kl 20:59

Freeminds

Freeminds

Inlägg: 13

Hej

Självklart kan ditt kafé bli lönsamt. Det låter som du har ett riktigt bra läge också. Precis satsa på takeaway då folk är "i farten"

Priset känns väl spontant helt okey? och hyran är ju inget att snacka om.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2011-05-31, kl 10:46

silvereng

silvereng

Inlägg: 13

Jag tycker priset känns för högt. Det är en låg dagskassa som bör fördubblas om det ska bli bra. Kafeér är oftast tuffa att driva, i detta läge har du inte råd att ha någon annan där så du måste troligtvis jobba öppettiderna plus ytterligare tid både innan och efter öppning och stängning. Det går säkerligen att göra det lönsamt och ta ut en bra lön men jag tycker spontant att priset är lite högt utifrån omsättning och lönsamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2011-06-26, kl 21:30

StefanK

StefanK

Inlägg: 6

Om jag själv skulle köpa ett företag som detta skulle jag först och främst ta dit ett oberoende företag som endbart sysslar med värderingar av företag. Det kostar säkert lite, men det finns så pass mycket man kan missa så det är värt det.

Sen när jag har den siffran skulle jag noggrant sätta mig ner och räkna ut kostnader som jag måste lägga ut.

När du har dessa siffror har du sedan möjlighet att räkna hur stor din försäljning måste vara.

Mvh Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2011-07-04, kl 19:20

handreasson

handreasson

Inlägg: 10

Hej Mami,
Jag tycker det låter som ett intressant förslag dock är jag lite skeptisk till värderingen på så mycket pengar. Är det inventarierna som ligger till grund eller är det något annat? Ett tips innan du går vidare är att göra tre stycken kalkyler. Detta kallas för scenariokalkyler där den första är sämsta scenario, andra är troligen scenario samt sista är bästa scenario. Detta gerdig förhoppningsvis en bra bild rent finansiellt. Har du mer tid kolla på liknande caféer runt om i stockholm som ligger på liknande platser, hur ser det ut rent finansiellt?

Lycka till!

MBA Entrepreneur & Inspirer
Economics & Management

+46 (0)70 302 25 61
Skype: henric.andreasson
www.henricandreasson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2011-07-12, kl 14:48

mcrjj

mcrjj

Inlägg: 1

Att driva Kafé är inte särskilt lönsamt och tar mycket på krafterna. Satsa på en annan bransch.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2017-02-06, kl 11:42

Seglarvik

Seglarvik

Inlägg: 1

Hej!

Hur har det gått för dig? Väldigt nyfiken! :)
En nära bekant är pågång att starta upp ett cafe/bistro. Vore kul att höra om du har några tips. Svara gärna direkt till mig, dålig på att kolla den här sidan.

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat