Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hjälp med delägaravtal/ kontrakt

Inlägg 1 av 3

2011-05-24, kl 21:44

BaderInvest

BaderInvest

Inlägg: 5

Hjälp med delägaravtal/ kontrakt

Hej

Skall bli VD på ett bolag samt gå in som delägare. Kommer kräva aktier som betalning för de första 6 månaderna som VD. Mot att jag driver företaget mot ett lägre men dock bra resultat efter de 6 månaderna så tillfaller aktierna mitt investmentbolag. Tänker mig 12% som motsvarar mitt lönekrav. Vill också ha ett annat mål som om jag når detta efter 6 månader så dubblas andelen i bolaget till 24%. Utöver detta så kommer jag kräva en provision på fakturerade kunder per månad de 6 första månaderna som jag antingen plockar ut i lön alternativtfakturerar från mitt bolag. Från månad 7 kommer jag ta ut en fast lön med bonusunderlag istället.

Behöver tips och tankar kring detta. Ge mig gärna även tips på vad ett avtal av denna typ skall innehålla för att skydda mig. Vad kan bli fel? Hur gör jag för att mina 12% inte blir färre? Kan man avtala in % eller måste det vara antal aktier och vad händer om fler aktier säljs? Då minskar ju mina 12%. Kan man avtala in en option på inköpspris vid varje försäljning av aktier i bolaget?

Många frågor, har du några svar?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-05-27, kl 10:03

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Jag bollade din fråga vidare till våra jurister.
Fick detta som svar, hoppas att det är till stor hjälp för dig.

Mvh
Art Lindström
Företagarna

Ja, ni kan i avtalet skriva att ditt investmentbolag ska få 12 % av aktierna. Men tänk på att eftersom det är för ditt arbete så ska arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter och du betala inkomstskatt på marknadsvärdet för aktierna. Sedan brukar man reglera vad som gäller vid ev. försäljning av aktierna i aktieägaravtal mellan alla eller några av aktieägarna. Aktieägaravtalen innehåller ofta någon form av reglering av hur priset ska bestämmas om man inte kommer överens. Oftast finns också s.k. hembud- eller förköpsklausuler i bolagsordningen för att säkra att tidigare aktieägare ska kunna hindra nya aktieägare och bevaka sin position i bolaget.

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-07-06, kl 14:23

ruskie

ruskie

Inlägg: 1

Hej,

Jag har ungefär befunnit mig i samma situation och hittade http://www.dokumera.se som hade en stor mängd dokument kring ägarfrågor, optioner och alla andra dokumentmallar du kan tänkas behöva.

Mvh,
Ruskie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat