Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Bra affärsidé? Lokal per timme

Inlägg 1 av 7

2009-06-16, kl 08:03

tall

tall

Inlägg: 5

Bra affärsidé? Lokal per timme

Hej!Jag har tidigare drivit företag men är nu anställd.Dock har jag alltid haft olika affärsidéer.Jag tänkte testa en här på er.Tänk att du är företagare eller har en anställning där du reser en hel del och distansjobbar. Hur som helst jobbar du väldigt oregelbundet och/eller från olika platser. Där du bor eller dit du ibland reser eller passerar så finns ett företag som hyr ut lokaler per timme. Du kan hyra en stor eller liten lokal. Eller en delad lokal. Lokalen har ett skrivbord en stol eller kanske en fåtölj och en fotpall. Du kan hyra den 1 timme eller kanske 1 dag. Eller varför inte en vecka. Du har där tillgång till internet, en skrivare och kanske en kaffeautomat. T o m en automat med färska frukter och mackor.Möjligtvis finns även ett mötesrum med whiteboard och projektor. Du betalar för lokalen 100:-/1h, 300:-/4h, 500:-/24h eller 2000:-/7 dygn.Vad tror ni om den idén?HlsBenny

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2009-06-16, kl 08:42

username

Christian
Nygren

Inlägg: 11

Har du lokaler som står tomma idag till ditt förfogande, eller ha du tänkt dig att hyra, för att sedan hyra ut? låter som att du måste fundera på vad kostnaderna är för en lokal först, för dem priser du nämner kommer nog inte ge någon större vinst om ens någn vinst. sen tror jag att dem sem reser mycket sitter på hotell rummet etc för att utföra de administrativa eller liknande, de som skulle kunna funka är väl lokal med boende, och då skulle du kunna ta betalt för boendekostnad men även för lokal kostnad, t.ex internetuppkoppling,och inventarier plus övernattningsmöjligheter 1000:- exkl moms/natt eller liknandeMvhChristian

Christian

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2009-06-16, kl 15:31

tall

tall

Inlägg: 5

Hej Christian och tack för ditt svar.Priserna var inte huggna i sten, mer en indikation. Men tack för synpunkterna.Tanken är att jag hyr eller köper en större lokal och där skapar flera lokaler i varierande storlekar och typer och kan möjliggöra uthyrning med kort varsel och under en kort tidsperiod. Lokalen får givetvis inte vara den mest centrala, men heller ej den mest avlägsna (ut en ekonomisk synvinkel).Säg att man skulle kunna ha en genomsnittlig beläggning om ca 50% med ett genomsnittligt pris på 50:-/h. Med 10 lokaler ger det grovt en intäkt på 40.000:-/mån. Den lokalen behöver inte vara mer än ca 100-150 m2.Givetvis tillkommer andra kostnader än hyran, men även andra intäkter. Men ett stort frågetecken är såklart hur marknaden ser ut och om ett behov finns?Kan man räkna med en beläggning på i snitt 50%?Jag tar tacksamt emot fler synpunkter och vinklingar.HlsBennyChristian Nygren skrev:Har du lokaler som står tomma idag till ditt förfogande, eller ha du tänkt dig att hyra, för att sedan hyra ut? låter som att du måste fundera på vad kostnaderna är för en lokal först, för dem priser du nämner kommer nog inte ge någon större vinst om ens någn vinst. sen tror jag att dem sem reser mycket sitter på hotell rummet etc för att utföra de administrativa eller liknande, de som skulle kunna funka är väl lokal med boende, och då skulle du kunna ta betalt för boendekostnad men även för lokal kostnad, t.ex internetuppkoppling,och inventarier plus övernattningsmöjligheter 1000:- exkl moms/natt eller liknandeMvhChristian

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2009-06-16, kl 23:45

username

Arman
A

Inlägg: 11

Jag är lite osäker på ifall det här kommer fungera, speciellt gå runt eller ge vinst.Dels för att som Christian säger, så är hotellen där många redan arbetar och dels så kommer de nog inte löna sig, tänk bara på all administration med tanke antalet kunder. Jag skulle hellre rekommendera dig att starta ett kontorshotell i så fall. Även om de redan finns, så kan man alltid förbättra. Hitta på sätt att göra ditt kontorshotell till det bästa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2009-06-17, kl 08:42

username

Medlem
#55926

Inlägg: 12

Nja. Du räknar ju med att kunna hyra ut samma "stol" hela tiden i princip fast till olika personer då (om det ska röcka med 100-150kvm, vilket i sig låter lite). Kan bli svårt att administrera. Dessutom om det inte är lokalt så måste man åka taxi dit (om man inte kör bil såklart) Sen tillkommer städning, toaletter etc. Ska du hyra in det? Jag är ofta ute men då då ia järnväg och då finns ju rum på statt eller liknande hotell mitt i centrum nära järnvägen. De tar kanske 1000:-/dag. Då låter ditt alternativ faktiskt lite dyrt. Bättre som någon sa med ett rent företagshotell.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2009-07-05, kl 21:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Mobil home en amerikansk idé med 40 år på nacken skulle kunna introduceras mera här och då med boende kortare tid samt kontor eller enbart kontor. Dessa är ju försedda med hjul så möjlighet att förflytta är ju stor. Själv fick jag en inblick i SAN F. när jag var där i början på 80-talet.Lars Arenander

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2009-07-07, kl 16:50

username

Mats
Ulenius

Inlägg: 3

Hej Benny,Din idé påminner om en del tjänster som vissa Kontorshotell erbjuder, tex Regus som ju är ett stort företag som finns i hela världen (www.regus.se). Där kan man göra allt från att hyra "halv-permanenta" kontorslokaler till att ha ett "virtuellt kontor" (deras reception svarar som om man hade sitt kontor där). Sen finns det en massa varianter där man tex kan hyra en kontorsplats i ett delat kontorslandskap, ett visst antal timmar per månad, osv osv. Man kan också "prenumerera" på kontorsplatser och sitta i alla deras kontor runtom i världen. Jag vet inte exakt allt som de erbjuder men helt klart så skulle Regus och andra kontorshotell vara en konkurrent till dig om du startade nåt sånt här. Jag vet inte exakt alla varianter de erbjuder men du kan ju kika på hemsidan www.regus.se (det finns väl fler kedjor också, men de är de kändaste internationellt).mvhMats

Inläggets betyg
Svara Svara med citat