Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

cupcakes/muffins - beställa via nätet?

Inlägg 11 av 15

2008-03-08, kl 09:29

username

Medlem
#53096

Inlägg: 4

Men muffins och cupcakes måste ju hanteras lite varsammare än en cd-skiva också! Även om man har den bästa av kartonger så kan man ju inte packa ihop en massa cupcakes på samma sätt som cd-skivor eller böcker.  :)

Annars tror jag absolut att detta kan vara en bra idé, om du lyckas lösa frakten till ett rimligt pris. Du skulle ju kunna marknadsföra detta både som "istället för blombud", som företagsgåvor, till kalas, konferenser, fester osv. Har du möjligheten att göra företagsloggor och sånt på dina bakverk så kanske det skulle vara en kul grej?

/ Annelie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2011-06-17, kl 15:42

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Hehe, sent svar men bättre sent än aldrig. Jag tänkte mer på att det kan vara svårt att kontrollera kvalite och konsistent kvalite över tid på en leverantör som ligger i ett annat land, hyfsat långt bort. Jag skulle tyckt samma sak om Norrland (bor i södra sverige själv) eller Norge...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2011-06-17, kl 15:43

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Citat:

Ursprungligen postat av: Medlem

Fredriks inlägg låter väldigt nedvärderande mot baltländerna. Varför tror du att de har sämre kvalitet på sina bakverk än vad vi har här i Sverige? Svenska bakverk innehåller många skräpingredienser... Dessutom är det väl du som uppdragsgivare som säger vad du vill ha.

Mikael



Hehe, sent svar men bättre sent än aldrig. Jag tänkte mer på att det kan vara svårt att kontrollera kvalite och konsistent kvalite över tid på en leverantör som ligger i ett annat land, hyfsat långt bort. Jag skulle tyckt samma sak om Norrland (bor i södra sverige själv) eller Norge...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2011-07-31, kl 22:38

DesignMe

DesignMe

Inlägg: 33

Jag tror faktiskt (nästan säker) på att det fungerar såhär.

Bakverk "X1" beställs på din sida, och skall levereras till "D1"

Du har avtal med låt säga 30 konditorier i Sverige.
konditoriet som är närmast "D1" skickar därmed iväg beställningen till slutkund.

detta gör att det inte färdas speciellt långt. Kanske 1-2 mil.
Vilket bådar för väldigt färskt, och snabb transport till kund.

konditoriet får en viss " % " på beställningen, du tar resten till din firma.

Den staden du själv bor i kan du ju baka själv, och hålla på med det du gillar.
Samtidigt som du driver företaget och får en massvis utspridning.
Och ditt varumärke kommer ut på ett stort geografiskt område.

Utformandet av dina produkter, kan du givetvis sköta själv.
Fullständigt recept måste ju finnas tillhanda hos varje konditori som du har avtal med.
Samt du bestämmer bakforms designen osv. "plåt" eller färgglad muffins form.

Vid tecknande av avtal, så skriver du även in att konditoriet får sälja dina bakverk/muffins i sin egen disk. Mot att du får en " % " oftast mycket lägre, då det tar plats osv. i deras disk för att visa dina varor.

MEN, du tjänar fortfarande pengar på det, och ditt eget recept + utförande/design med förslagsvis tryck logga på undersidan av formen. som sedan vidarebefordrar kunden till din hemsida, vid ev. nästa beställning. Då man kanske vill skicka dessa extremt goda "muffinsarna" till sin Mormor i Luleå.


Hör av dig om du vill ha mer tips och tänk, på hur du kan gå tillväga.

Mvh, Andreas


Hjälper dig med din import! Kontakta mig för mer info.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2011-07-31, kl 22:39

DesignMe

DesignMe

Inlägg: 33

Psst!

Aldrig fel att utnyttja "balt" länder.

Dock så tror jag personligen du kommer sälja mycket mer, och behålla en skön image på ditt företag om produktionen sker "Lokalt" nära kunden.

det blir automatiskt en kvalitets stämpel i kundens huvud.

Hjälper dig med din import! Kontakta mig för mer info.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2