Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring (Visma EF)

Inlägg 1 av 5

2011-08-05, kl 09:24

adde_a

adde_a

Inlägg: 3

Bokföring (Visma EF)

Kör med förenklat bokslut och har nu kommit till mina första fakturor. Vad måste man bokföra och hur?

Alla kontantutgifter har jag kopierat och häftat ihop med utlägg i Visma EF och satt in under resp. månad i pärmen "Utgifter" + att jag spar orginalkvittot i en separat ficka längst bak. Ok?

Fakturor. Måste jag bokföra fakturan jag skickar och sen även när jag får betalt eller räcker det med när jag får betalt? Det är väl det som är förenklad bokföring. Hur gör ni?

Tar tacksamt emot tips som förenklar tillvaron i firma-djungeln...
//adde

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2011-08-09, kl 21:30

annmark

annmark

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av: adde_a

Kör med förenklat bokslut och har nu kommit till mina första fakturor. Vad måste man bokföra och hur?

Alla kontantutgifter har jag kopierat och häftat ihop med utlägg i Visma EF och satt in under resp. månad i pärmen "Utgifter" + att jag spar orginalkvittot i en separat ficka längst bak. Ok?

Fakturor. Måste jag bokföra fakturan jag skickar och sen även när jag får betalt eller räcker det med när jag får betalt? Det är väl det som är förenklad bokföring. Hur gör ni?

Tar tacksamt emot tips som förenklar tillvaron i firma-djungeln...
//adde



Hej Adde,

Bokföring är krångligt o tidskrävande. Det är viktigt att man får det rätt. Jag kan hjälpa dig att göra din bokföring. Om du berättar hur många verifikationer har du per vecka kan jag ge dig ett pris.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2011-08-09, kl 22:08

Johansöderblom

Johansöderblom

Inlägg: 31

Citat:

Ursprungligen postat av: adde_a

Kör med förenklat bokslut och har nu kommit till mina första fakturor. Vad måste man bokföra och hur?

Alla kontantutgifter har jag kopierat och häftat ihop med utlägg i Visma EF och satt in under resp. månad i pärmen "Utgifter" + att jag spar orginalkvittot i en separat ficka längst bak. Ok?

Fakturor. Måste jag bokföra fakturan jag skickar och sen även när jag får betalt eller räcker det med när jag får betalt? Det är väl det som är förenklad bokföring. Hur gör ni?

Tar tacksamt emot tips som förenklar tillvaron i firma-djungeln...
//adde




Kontantutgifter kan väl bara bokföras som övriga utgifter. Du kan ju klistra kvittot på ett A4 ark och sätta in på rätt plats i din pärm.

Fakturor ska man bara bokföras vid betalning om du har "kontantmetoden", dvs har en nettoomsättning som understiger 3 miljoner per år i en enskild firma.

Jag är ingen expert, så lita inte blint på mig :)

Hoppas det hjälpte! /Johan

www.johansoderblom.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2011-08-10, kl 06:31

adde_a

adde_a

Inlägg: 3

annmark: Tack för ditt erbjudande men jag räknar med att skicka runt 3-6 fakturor/månad och ungefär lika många utgifter/månad, antagligen mindre ändå, så det blir ganska dyrt för mig att anlita en revisor.

Johan: Japp det stämmer. Jag börjar få lite koll på detta nu. Jag gör så att jag näär jag skickar en faktura så skriver jag ut en kopia som jag häftar tillsammans med kundunderlaget (hyreskontrakt). När fakturan har betalats registrerar jag det lätt i Visma EF och skriver ut verifikationen och häftar ihop med fakturakopian ochsätter in under resp. månad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2011-08-10, kl 15:01

annmark

annmark

Inlägg: 6

Hej Adde,

Visst,det r inte så mycket. Men jag kan bokföra åt dig för SEK 200/- månad o maila till dig per månad dagbok, balansräkning, resultaträkning mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat