Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta AB - kan jag gå tillväga såhär?

Inlägg 1 av 4

2011-07-16, kl 22:17

napoleon

napoleon

Inlägg: 5

Starta AB - kan jag gå tillväga såhär?

Hej!

Går i tankarna om att starta AB tillsammans med mina bandkamrater.

Jag bedriver nu en del av våran verksamhet i min enskilda firma, denna verksamhet vill jag föra över till ett nystartat, gemensamt AB.

Jag har inte 50.000kr i kontanter i firman men jag har ett lager som är värt 50.000 i anskaffningsvärde.

Kan jag göra såhär :

Jag lånar 50.000 av min bror och startar aktiebolaget med dessa som insats.

Sen säljer jag mitt varulager till AB'et för inköpspris dvs 50.000kr, och betalar tillbaka lånet till min bror.

Jag bokför givetvis varulagret som en tillgång och ej som en kostnad i aktiebolaget.

Min enskilda firma borde väl inte få några skattemässiga effekter av detta eftersom det inte blir någon vinst då jag säljer till inköpspris.

Låter detta rimligt? Alternativet är väl apportbildning men jag har läst att det är lite bökigare...

Mycket tacksam för svar.

Mvh Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-07-27, kl 01:05

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Ja, du kan göra så. Och det är mycket enklare än att apportbilda. Men en sak att tänka på bara - om du säljer hela verksamheten i EF (och lägger ned EF därefter) är överlåtelsen momsfri och du kan sälja ett lager värt 50 tkr för just 50 tkr utan moms. Om det inte klassas som verksamhetsöverlåtelse, dvs om du t ex driver vidare EF efteråt, blir det moms på lagret, så AB:t måste punga ut med 62 500 kr. Sedan får ju AB:t tillbaka 12 500 kr från SKV, såklart (och EF måste betala in 12 500 kr). Men det är bra att veta.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-08-14, kl 14:45

napoleon

napoleon

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av: mikaelgreen

Ja, du kan göra så. Och det är mycket enklare än att apportbilda. Men en sak att tänka på bara - om du säljer hela verksamheten i EF (och lägger ned EF därefter) är överlåtelsen momsfri och du kan sälja ett lager värt 50 tkr för just 50 tkr utan moms. Om det inte klassas som verksamhetsöverlåtelse, dvs om du t ex driver vidare EF efteråt, blir det moms på lagret, så AB:t måste punga ut med 62 500 kr. Sedan får ju AB:t tillbaka 12 500 kr från SKV, såklart (och EF måste betala in 12 500 kr). Men det är bra att veta.

/Micke



Hej Micke, stort tack för ditt svar!

Jag har kämpat vidare med att försöka apportbilda men det är ju helt klart krångligare än vad det borde vara.

Jag kommer driva vidare min enskilda firma, bra att du poängterade det med momsen.

Fungerar följande tillvägagångssätt då:

1. Jag sätter in 50.000kr som jag lånat på ett bank-konto och reggar AB't med 50.000 i aktiekapital.

2. Jag lånar ut säg 20.000kr till AB't (För det går väl alldeles utmärkt att utan vidare låna ut mina privata pengar till mitt AB?)

3. Jag säljer mitt varulager till AB't för 50.000 + moms. Aktiebolagets tillgångar vid denna tidpunkt är 50.000 i varulager samt 7500 i kontanta medel (Kvar av de 20.000 jag lånade ut)

När verksamheten är igång (och aktiebolaget får in "egna pengar") tar jag tillbaka de 7500 som aktiebolaget är skyldig mig.

Sen är jag väl good to go? :)

//LONDON


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-08-14, kl 18:26

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Hej!

Japp, så kan du göra. En liten detalj, bara. BR i AB kommer även att ha en momsfordran på 12500 kr (och EF en momsskuld). När de 12500 kr kommer tillbaka till AB har du alltså 20 tkr i cash där och kan betala tillbaka lånet till dig själv.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat