Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lägenhet, ett rum för företaget?

Inlägg 1 av 3

2011-07-28, kl 12:25

adamstar

adamstar

Inlägg: 1

Lägenhet, ett rum för företaget?

Hej,

Ska flytta nu och tänkte då genast att ett rum behövs för vårt företag (vi kommer skaffa kontorslokaler m.m. om ett par år), men tills dess behöver jag ha ett rum på cirka 12 m2 till företaget för hyllor och 2 st datorplatser.

Jag bor med flickvän, och tänkte att en 2:a (lägenhet) passar oss perfekt. Men om man tar en 3:a istället, av samma lägenhetstyp (i exakt samma trappa), blir det 3 143 kr dyrare att bo i en 3:a.

Kan jag då ta ut dessa 3 143 kr på företaget direkt? Utan att behöva betala arbetsgivaravgift m.m. för att låta mig själv betala hyran? Det är ju ett utrymme som enbart används av företaget.

Hur fungerar detta? Vore tacksam om någon kunde förklara allt kring detta, behöver man upprätta kontrakt mellan företagsansvarig och mig? Något man ska tänka på? Ska något beskattas? Hur bokförs det?

Totala hyran är på 9 000 kr. (för en 3:a då)

Seriösa svar uppskattas!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-08-22, kl 00:10

Cassis

Cassis

Inlägg: 15

Så här var det förut i alla fall att man fick göra avdrag för bostad om man jobbar hemma och då max 2000 kronor per år för en bostadsrätt. Äger man inte bostaden kan man få avdrag med max 4000 kronor per år. Ring till Skatteverket för att kolla om dessa exakta siffror fortfarande stämmer.

Enskild firma bokföring

http://www.starta-enskild-firma.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-08-30, kl 06:01

cperedovisning

cperedovisning

Inlägg: 12

Hej Adam,

Hur mycket du kan dra av för hyran beroende på vilket form av företag du har. Har du enskild firma då kan du få avdrag med 4000 kr per år om arbetsrummet finns i en bostadsrätt eller i en hyresrätt eller 2000 kr om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make förutsättning att du har arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning.

Om du har ett aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag gäller ett annat alternativ. Du kan hyra ut en del av bostaden till bolaget för marknadsmässig hyra. Bolaget får dra av kostnaden och du tar upp den som inkomst av kapital, vilket är skattemässigt förmånligt.
Om du däremot tar ut för hög hyra blir det inte ens i närheten av att vara förmånligt. Kolla noga vad som är marknadsmässig lokalhyra på platsen (den exakta platsen) där du bor.
På blankett K3 i din privata deklaration tar du upp hyran som inkomst av kapital.




--------------------------------------------------------------------------------
0 kommentarer på Avdrag för kontor hemma: Kommentarer RSS

--------------------------------------------------------------------------------
Skriv en kommentar
Ditt namn:

E-postadress: (obligatorisk)


Please enter an email address
Hemsida:


Kommentar:


Gör texten större, fet, kursiv och mycket annat med hjälp av HTML-taggar. Vi visar dig hur man gör.


Caroline Engström
www.cperedovisning.com
CPE Redovisningsbyrå
417 29 Göteborg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat