Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms för nybörjare

Inlägg 1 av 4

2011-08-26, kl 11:49

Ragnhild

Ragnhild

Inlägg: 5

Moms för nybörjare

Hej!
Är tacksam om någon vill hjälpa mig och förstå det här med ingående och utgående moms.:-)
Ex: Jag köper en vara för 100 kr i ett EU-land. Jag behöver inte betala någon moms till EU-landet. Frakten är 10 kr och då blir mitt utlägg 110 kr. Nu är alltså frågan var den ingående momsen består av när jag inte betalat nån moms. Och när i den här räkneprocessen lägger jag på den svenska momsen, utgående momsen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-08-27, kl 17:48

maya72

maya72

Inlägg: 1

Hej!
Om du är en företagare som är momsregistrerad här i Sverige och köper en vara från en företagare i annat EU-land och varan transporteras till dig (hit till Sverige) blir du skattskyldig för moms - för inköpet. Alltså är det egentligen säljarens utgående skatt som du blir skyldig att redovisa. Man kallar detta för ett unionsinternt förvärv och är en förenkling. Om reglerna inte funnits hade säljaren (den utländska alltså) varit tvungen att registrera sig här för kanske en enda försäljning.
Du ska alltså vid tidpunkten för inköpet räkna ut momsen och redovisa den. Skriv dit den på fakturan du fått och kontera den som utgående moms. Samtidigt gör du avdrag för ingående skatt (normalt blir det samma belopp) och konterar detta som vid "normala inköp" och sen redovisa i skattedeklarationen.

Ex du köper en vara från ett företag i Danmark för 100 kr plus frakt 10 kr. Du får då en faktura på 110 kr som ska innehålla en notering (vanligast är "intra-Community Suply, artical 138". På denna faktura räknar du då ut momsen, normalt 25 % dvs 27:50. Detta skriver du dit/konterar i kredit som utgående moms. På debet sidan konterar du det som ingående moms - förutsatt att du har full avdragsrätt för detta inköp.

Blev det något klarare?
Mvh
Anna-Karin (det är min man som har kunskapen =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-08-27, kl 18:57

Ragnhild

Ragnhild

Inlägg: 5

Tack snälla för att du tog dig tid att förklara, nu har det blivit lättare att hänga med! Mvh Lena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-08-29, kl 11:38

cperedovisning

cperedovisning

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av: Ragnhild

Hej!
Är tacksam om någon vill hjälpa mig och förstå det här med ingående och utgående moms.:-)
Ex: Jag köper en vara för 100 kr i ett EU-land. Jag behöver inte betala någon moms till EU-landet. Frakten är 10 kr och då blir mitt utlägg 110 kr. Nu är alltså frågan var den ingående momsen består av när jag inte betalat nån moms. Och när i den här räkneprocessen lägger jag på den svenska momsen, utgående momsen?



Som Anna-Karin sa, du ska beräkna moms (110 * 25% = 27,5) och bokföra det så här:
Debet: 4030 Inköp (EU 25%) 110
Debet: 2645 Beräknad ingående moms 27,5
Kredit: 2440 Leverantörsskulder 110
Kredit: 2615 Beräknad utgående moms 27,5

Anledning att beräkna moms är att skateverket vill ha statistik över den totala momsen, vilken utgör underlag för landets medlemsavgift till EU.

Jag hoppas detta ska hjälpa dig.

Caroline Engström
www.cperedovisning.com
CPE Redovisningsbyrå
417 29 Göteborg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat