Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Lån ALMI

Inlägg 1 av 2

2011-08-29, kl 00:55

alenka237

alenka237

Inlägg: 2

Lån ALMI

Jag har en fråga. Hur går det till om jag hadde lånat firmalån fr ALMI och om det kanske sker ett konkurs för min firma(. Har EF. Privat lån jag kommer att betala oavsätt om man har konkurs eller inte men hur fungerar det med ALMI? Finns det samtidigt möjlighet att frysa avbetalningar på ett halv år och sen börja igen eller...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-09-06, kl 17:20

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

ALMI Lånar i regel ut mellanskillndnaden. Dvs ansöker du om lån på 200.000kr hos banken men bara blir beviljad 100.000 så kan almi låna ut resterande 100.000. Dvs lånar inte banken ut något gör i regel heller inte almi detta. Dock Förstår jag inte riktigt varför du skulle låna mer pengar på företaget om du (som jag tolkar det) oroar dig för en konkurs ganska snart.
Om då inte lånet löser alla ekonomiska problem i företaget. Dock krävs väl antagligen en ganska radikal ändring av budget och affärsplan om nu företaget riskerar konkurs i dagsläget med nuvarande affärsplan/ide.
Mitt tips är att gå hellre ur ett bolag med huvudet högt och vissa skulder än att driva det ända in i fördärv med arga kunder och ännu högre skulder

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat