Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

FA-skatt

Inlägg 1 av 10

2011-09-14, kl 15:56

pastebin

pastebin

Inlägg: 6

FA-skatt

Hejsan!

Jag går i tankarna av att registrera FA-skatt, då jag behöver kunna fakturera kunder för utfört jobb, samtidigt som jag har en provanställning hos ett bemanningsföretag.

Talade med min chef idag om det, då jag ville att han skulle vara medveten om det.
Detta är ingen konkurrerande verksamhet på något sätt.

Jag har fått uppfattningen av att man egentligen inte behöver informera sin chef om det, ifall det inte är konkurrerande verksamhet.

Men - min chef sa att vi skall skriva ett avtal mellan mig och deras företag. Vad detta skall innefatta - vet jag ej!

Dock skulle det enl. honom innebära att min lön blev lägre. Och jag fick själv välja hur jag skulle ta ut min lön ifrån bemanningsföretaget - om jag vill ha ut det i lön som jag sedan själv får betala sociala osv för, eller om jag kanske vill köpa in något till mitt företag.

Så till mina frågor:

1. Vad har min chef för rättigheter i detta? Kan de "tvinga mig" att skriva under avtalet mellan de och mitt företag?

2. Kommer min chef kunna sparka mig om jag väljer att inte skriva under ett sådant avtal med dem, och startar företaget?

3. Vad har jag för skyldigheter gentemot min arbetsgivare om jag startar företag?

4. Vad stämmer/Vad stämmer inte i det han säger?

Tacksam för svar!

Mvh,
Fundersam

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2011-09-15, kl 14:56

vondoom

vondoom

Inlägg: 3

Så länge du inte konkurerar med företaget du jobbar på, och att ni inte är inom samma branch och att det egna företagets arbetstid inte infaller på din ordinarie arbetstid så behövs inget kontrakt vad jag vet och du får ha en enskild firma (antar att det är det du menar) och vara anställd på ett företag. Har dock inte jättekoll på hur det gäller när det är bemanningsföretag.

Att sänka din lön låter inte alls trovärdigt, så där har arbetsgivaren nog fel. Däremot ska du vara lite varsam när det gäller provanställningar då man inte har riktigt samma säkerhet än andra anställningsformer, t.ex. uppsägningstid och så vidare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2011-09-19, kl 07:18

Internet

Internet

Inlägg: 49

Kolla in på coolcompany.se där kan du prova tjänsten fakturera utan företag i början. Bär det och funkar bra kan du ju regga företag sedan.

db

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2011-09-19, kl 10:08

vondoom

vondoom

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: Internet

Kolla in på coolcompany.se där kan du prova tjänsten fakturera utan företag i början. Bär det och funkar bra kan du ju regga företag sedan.



Lite off-topic; men den där sidan kändes väldigt oseriös och suspekt ut. :P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2011-09-19, kl 19:43

Internet

Internet

Inlägg: 49

Mm smak sak. Tycker det är en av de trevligare som behandlar ämnet själv anställning.

Att prova innebär knappast någon större förlust då du inte ligger ute med några pengar.

Exp du gör ett data jobb eller håller en utb och vill fakturera. Då tar de 8%av beloppet. Att prova en gång innebär alltså inga större pengar i förlust om det skulle vara ett oseriöst företag. Tror dock ofta de brukar vara själv sanerande och överlever inte speciellt länge. Ofta står det bokförings företag bakom dessa tänster.

Vill man kolla upp företag brukar jag föredra eniro, hitta företagsfakta.se eller allabolag.se före en bedömning av hemsidan.

coolcompany var bara ett förslag finns ju dock fler som behandlar ämnet

http://www.mimoforetag.se
http://www.convoynorr.se/

Fullständig lista finns på
http://www.egenanstallningsforetagen.se/egenanstallningsforetag/

Företag Ort Mer data
Frilans Finans UPPSALA mer uppgifter...
Bolagskraft Tingsryd mer uppgifter...
Vascaia Stockholm mer uppgifter...
All Music Agency AMA Helsingborg mer uppgifter...
C Företaget Uppsala mer uppgifter...
BolagsBolaget Karlstad mer uppgifter...
Sund Affärsbyrå Sundbyberg mer uppgifter...
Noak Resurs-kooperativ TANUMSHEDE mer uppgifter...
Uppdragshuset i Väst Askim mer uppgifter...
Apparans MALMÖ mer uppgifter...
F-Bolaget Johanneshov mer uppgifter...
Egna Affärer Tyresö mer uppgifter...
SR Konsult Sundsvall mer uppgifter...
Teaterförbundets Service Stockholm mer uppgifter...
Cloffiz Enskede mer uppgifter...
Mimo företag Täby mer uppgifter...
Affärs- & idébyrån Västerås mer uppgifter...
Jagab Visby mer uppgifter...
Convoy UMEÅ mer uppgifter...
Carlsons Nöje Torshälla mer uppgifter...
Eföretaget Västervik mer uppgifter...
Rolser Oxie mer uppgifter...
Herrevaden Konsult Sollentuna mer uppgifter...
Helpia Tumba mer uppgifter...
Chamerion Täby mer uppgifter...
New Business Consulting Borås mer uppgifter...
Ditt bolag, Tactic Luleå mer uppgifter...
Kompetensia Utveckling Sundsvall mer uppgifter...
RMS Egenanställning Göteborg mer uppgifter...
Musek Farsta mer uppgifter...
Trampolin Syd Åstorp mer uppgifter...
JBG Gruppen SOLLENTUNA mer uppgifter...
Cool Company Lidingö mer uppgifter...
Doris & Balder Eskilstuna mer uppgifter...
Egenanställningsföretag Östergötland Norrköping mer uppgifter...
addCompetence LUND mer uppgifter...
Företagskompaniet KATRINEHOLM

wikipedia

Egenanställning är en sysselsättningsform som kan sägas ligga mitt emellan att vara anställd, och att vara egenföretagare. Den är liknande men inte lika det som i USA, Tyskland och Ryssland kallas Professional employer organization PEO eller Employee leasing.

En egenanställning innebär att man blir anställd i ett företag för egenanställda. Företaget fungerar som "arbetsgivare", medan de anställda utvecklar sina egna affärer, skaffar kunder och uppdrag. Kunderna får en faktura från egenanställningsföretaget som i sin tur betalar ut lön till den egenanställde, minus en provision för det administrativa arbetet kring att ha en anställd.

Fördelen för den anställde jämfört med att vara egenföretagare är att man kan koncenterera sig på sina uppdrag och sin affärsutveckling och mindre kring det administrativa kring företaget. Det finns fortfarande oklarheter hur a-kassan bedömer den här anställningen och det skapar en osäkerhet för personer som går från arbetslöshet till anställning med hjälp av den här typen av anställning.

Egenanställning som koncept är vanligt i Europa och i USA och konceptet är på frammarsch även i Sverige. [1] Fler och fler företag för nya entreprenörer finns sedan länge och fler tillkommer, de omsätter ca 300 Mkr (2010). [2]

Så vill man testa utan att drag igång ett företag så kan det vara ett alternativ till att börja med att utan att regga firma.

db

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2011-09-19, kl 20:04

Internet

Internet

Inlägg: 49



Inlägg 7 av 10

2011-09-19, kl 20:04

Internet

Internet

Inlägg: 49

Inlägg 8 av 10

2011-09-19, kl 20:16

Internet

Internet

Inlägg: 49

Inlägg 9 av 10

2011-09-19, kl 21:12

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag har använt Frilans Finans ett antal gånger. Fungerar klockrent.

Sedan kan man ju undra vad anställningsavtalet för "pastebin" säger om att jobba vid sidan av på detta företag.

Sedan att man skall kunna ha ett företag vid sidan om borde ju inte vara något problem om man som sagt inte konkurrerar eller på annat sätt inverkar på sin anställning samt att man inte utför jobb hos kunder som man fått kontakt med via sitt arbete. Men det beror ju lite hur avtalet ser ut. Särskilt bemanningsföretaget brukar ha lite extra regler.

Men annars se bara på alla som har en anställning och vid sidan om bedriver företag för sin jordbruksfastighet.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2011-10-24, kl 21:35

CoolCompany

CoolCompany

Inlägg: 1

Hej,

Vad tråkigt att du tycker att vår hemsida www.coolcompany.se ser "oseriös" ut. Det är vi definitivt inte och jag önskar dig välkommen att ringa oss om du undrar över någotoch om du har förslag. Det är ju självklart alltid bättre om man får en personlig kontakt och det gäller förstås alla som läser detta. Våra telefontider är vardagar 09:00 - 17:00 och telefonnr är 08-559 22 042.

Mvh

Jan Bergstrand
Cool Company

Inläggets betyg
Svara Svara med citat