Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta en pub.

Inlägg 1 av 5

2011-05-05, kl 09:58

Niera

Niera

Inlägg: 1

Starta en pub.

Jag är då helt insnöad på att starta en rock-pub, men jag har som ingen att diskutera och få råd ifrån så jag vänder mig hit.
Jag tänkte importera ovanligt öl, spela musik, servera lättare pubkäk och lite sådant, vilket jag antar kräver tillstånd?
Har även hört av en vän som skulle starta eget att man som ung kvinna kan få upp till 50 000kr i starta-eget-bidrag, stämmer det?
har inget eget startkapital, jag studerar men går ut till sommaren, har inte lyckats få något annat jobb och jag antar att jag inte kommer få något lån från banken.
Kan någon hjälpa mig lite med mina funderingar?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2011-05-14, kl 12:55

luthin

luthin

Inlägg: 2

Det som du först måste tänka på är att med 50,000:- kommer du inte långt oavsätt.
Sedan en bra utbildning som somelier eller barchef kan vara grymt bra.
Det är inte bara att öppna utan de är jäkligt mkt regler och lagar som ska följas.
Hoppas jag har hjälpt dig lite på travet med tankarna

luthin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2011-09-15, kl 15:25

vondoom

vondoom

Inlägg: 3

Som kock så vet jag att restaurangbranshen är väldigt svår. Det är extremt specifika lagar, och som sagt; 50.000 kommer du inte långt på, du behöver antagligen lägga till ett par hundra tusen på det. Avtal och tillstånd kostar. Det räcker inte heller att starta en enskild firma för att få serveringstillstånd bland annat, så du måste ha råd att betala import och exportavgifter, löner, arbetsgivaravgifter.

Det är väldigt, väldigt mycket strikta regler som gäller. Serveringstillstånd t.ex, är svåra att få, och lätta att bli av med. Det är regler så som att tillagad mat måste finnas att köpa i samband med alkoholservering (tekniskt sett så ska du kunna erbjuda tillagad mat - micromat gills inte) men du behöver inte tvinga folk köpa mat när de köper alkohol. Har även för mig att för att servera alkohol krävs en bartenderutbildning (jag kan ha fel). Det är även väldigt stränga regler när det gäller lokalen i sig också (, speciellt när det gäller leverans av alkohol!).

Men är du seriös så ska du definitivt satsa, men det är en del att tänka på. Så ett tips är att prata med folk inom restaurangbranchen, prata med någon på nyföretagarcentrum och så vidare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2011-09-15, kl 19:48

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

@ luthin, kan inte du fixa så att hon får provjobba en helg.

@ Niera, Jag har varit i branschen i 10-15 år men gick ur för ett par år sedan.
50´000 räcker inte till en bardisk med 5 stolar.
Vill du bolla idéer så skicka ett medelande till mig om vart du vill starta osv, så kan vi snacka lite. Det finns vägar att lösa finansiering genom bryggerier osv, lite för långrandigt att förklara i ett forum.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2011-09-16, kl 01:44

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Min idé är att du startar klubb istället. Då behöver du inte lägga ut pengar själv, och du får känna på hur det fungerar. Om du vill starta en klubb så kontakta och boka möten med de krogar som finns i din stad. Många krogar har det ganska dött på t.ex tisdagar och då kan du ju kolla om du kan få dra igång en klubb. De flesta krogar är inte helt främmande för sånt.

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat