Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta en pub.

Inlägg 1 av 5

2011-05-05, kl 09:58

Niera

Niera

Inlägg: 1

Starta en pub.

Jag är då helt insnöad på att starta en rock-pub, men jag har som ingen att diskutera och få råd ifrån så jag vänder mig hit.
Jag tänkte importera ovanligt öl, spela musik, servera lättare pubkäk och lite sådant, vilket jag antar kräver tillstånd?
Har även hört av en vän som skulle starta eget att man som ung kvinna kan få upp till 50 000kr i starta-eget-bidrag, stämmer det?
har inget eget startkapital, jag studerar men går ut till sommaren, har inte lyckats få något annat jobb och jag antar att jag inte kommer få något lån från banken.
Kan någon hjälpa mig lite med mina funderingar?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2011-05-14, kl 12:55

luthin

luthin

Inlägg: 2

Det som du först måste tänka på är att med 50,000:- kommer du inte långt oavsätt.
Sedan en bra utbildning som somelier eller barchef kan vara grymt bra.
Det är inte bara att öppna utan de är jäkligt mkt regler och lagar som ska följas.
Hoppas jag har hjälpt dig lite på travet med tankarna

luthin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2011-09-15, kl 15:25

vondoom

vondoom

Inlägg: 3

Som kock så vet jag att restaurangbranshen är väldigt svår. Det är extremt specifika lagar, och som sagt; 50.000 kommer du inte långt på, du behöver antagligen lägga till ett par hundra tusen på det. Avtal och tillstånd kostar. Det räcker inte heller att starta en enskild firma för att få serveringstillstånd bland annat, så du måste ha råd att betala import och exportavgifter, löner, arbetsgivaravgifter.