Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Starta Eger Företag i Lettland

Inlägg 1 av 13

2004-12-07, kl 16:59

username

Robert
Unger

Inlägg: 14

Starta Eger Företag i Lettland

Vi erbjuder Dig ett företagspaket som inkluderar eget företag i Lettland SIA (ett AB). Ring oss för information ang våra företagspaket..
Telefon - Sverige
0243-12215 eller 0225-51992

JOHANSSON, UNGER & PARTNERS
RIGA - LETTLAND

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2004-12-08, kl 13:39

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Erbjuder ni något liknande i Estland så är jag evetuellt intresserad.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2004-12-10, kl 10:14

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Vad är det som är så bra med just Lettland? Textilier, elektronik, löpande band...? Eller är de kanske bara en bra väg in till Ryska marknaden? Hur fungerar det med tull och moms på varor köpta från Lettland?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2004-12-10, kl 17:24

username

Robert
Unger

Inlägg: 14

Du kan starta eget företag i Lettland ett SIA (AB) och omsätta upp till 10 000 LVL ca 130 000 sek och endast betala 15% skatt. Under 10 000 LVL behöver Du ej vara momsregistrerad.
Vi ordnar hela företagspaket med:
Företagsregistrering
N.P. reg, Official reg
Skatteregistreing
Bolagsadress
Bankkontakt
Revisor
m.m.
Vill Du sedan ha företaget registrerar och tror att omsättningen kommer att översitga 10 000 så skatte och momsregistrerar vi Dig.

Ring oss för Dina önskemål på tel: 0225-51992 eller 0243-12215 eller vi ringer Dig ochberättar om möjligheterna med ett eget företag i Lettland....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2004-12-10, kl 17:26

username

Robert
Unger

Inlägg: 14

Vi hjälper Dig med företagsregistreing i Estland
Ring 0225-51992

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2004-12-10, kl 20:33

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Menar du att man betalar skatt på omsättningen istälet för på resultatet?. Isåfall är det ju långt ifrån förmånligt, omsättning på 130.000 ger kanske bara ett resultat på 30.000 och då blir den faktiska skattesatsen 65%. Eller är det så som ett npgra av de andra gamla öststaterna att man betalar en schablonskatt och sedan är det ingen som bryr sig om vilket resultat eller omsättning det blir. Det land jag kan använder då ex affärsyta, antal anställda, serveringplatser eller dylikt som underlag för att räkna fram skatten. Vad man då ska veta är att det är bra om man tjänar mer än "normen", man det görs inget undantag för om man går sämre eller med förlust det ska betalas skatt ändå.
Vad skulle vara fördelen med att inte behöva vara momsregistrerad? Allt blir ju mycke dyrare då när man inte får lyfta momsen på inköpen. Är det sedan likadant i Lettland att man inte får momsen tillbaka utan bara får kvitta ut den mot inbetalningar man skulle gjort ett antal månader framåt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2004-12-11, kl 01:51

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Före inträdet i EU betalade en utlänsk medborgare 5 gånger så mycket skatt som en Lettisk. Det är bortagit nu.
När det gäller övriga frågor om skatter mm. låter jag trebor svara på och inriktar mig på en annan del, nämligen inköpspriser. Något helt annat än i Sverige, det mesta otroligt billigt, men det finns märkliga undantag.
Jag börjar kunna ganska mycket om landet priser skatter avtal när sådana existerar, åtminstone dom i går. Det kan vara nya idag. I och med Eu-inträdet har lagarna blivit lite mer stabila. Bruttonationalprodukten lgger på ca 8% om jag inte missminner mig. Byggtakten i Riga är rena klondyke, man tror inte det är sant om man inte som jag upplevt det. De som gör affärer med Riga idag blir morgondagens milionärer. Jag är bara en liten kugge som hjälper till med start av företag och ekonomistyrning.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2004-12-11, kl 01:58

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

PS Abi betyder båda och min hustrus företag är Abi divi vilket betyder båda två. Hon är översättare och auktoriserad svensk-lettisk tolk. med juridik som huvudinriktning.

Lars
Abi Design
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2004-12-11, kl 10:43

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag tror inte att någon här har planer på att själv flytta till balticum så vad den personliga skatten är är inte intressant. Frågan rör ju bolagen, vet du inte om det finns schblonskatt för småföretagen? Det måste ju vara en av de viktigaste kunskaperna för att avgöra om man ska starta där eller ej. för de låga prisernas skull kan man ju lika gärna ha företaget här. det intressanta är ju var vinsterna beskattas. En fråga till jag glömde, är det verkligen möjlligt för utlänska företag att till 100% äga och driva ett företag, måste inte någon som tecknar firman vara bosatt där?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2004-12-11, kl 20:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Som du kanske vet bor jag redan där periodvis. 480x13:-=6240:- -30% skatt detta per år därtill kommer 28% i sociala avgifter.
Bokföring ungefär som i Sverige och på vinsten betalar man 15%.
100.000 -15.000 = 85000:- .
Svar på sista frågan är Nej.

Lars
[email protected]
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2