Inlägg 1 av 4
2011-09-21, kl 11:24
Frågor angående etablering av enskild firma
Jag ska starta upp en verksamhet då jag säljer kunder till en norsk webutvecklare. Jag får betalt per kund och kommer knappt ha några utgifter alls. Jag har lite frågor angående skatt, moms, osv nu när jag ska skicka in ansökan.
Under steget moms och under beräkning av beskattningsunderlag så står det att mitt beskattningsunderlag är 0 efter att ha fyllt i detta:
Omsättning: 150.000
- Total momsfri försäljning i Sverige: 0
- Total momsfri försäljning i EU-land: 150.000
= Beskattningsunderlag: 0
Vad menas med att mitt beskattningsunderlag är 0?
På steget prel. skatt:
Verksamhetens överskott: 145.000 (jag räknar på 5000 i utgifter, resten överskott)
Utgående moms som redovisas i inkomstdeklarationen: Hur mycket ska jag betala i moms? Blir det annorlunda då jag säljer en tjänst och att det är till Norge?
Ingående moms: ???
Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad: ???
Eget pensionssparande som dragits av vid beräkning av verksamhetens överskott: ???
Stegen: Inkomst av tjänst under inkomståret, inkomst av tjänst under resten av inkomståret, inkomst av tjänst - avdragsgilla kostnader i anställningen, allmänna avdrag, inkomst av kapital. Ska alla dessa lämnas tomma då jag inte har jobbat i år?
Tacksam för svar!
Under steget moms och under beräkning av beskattningsunderlag så står det att mitt beskattningsunderlag är 0 efter att ha fyllt i detta:
Omsättning: 150.000
- Total momsfri försäljning i Sverige: 0
- Total momsfri försäljning i EU-land: 150.000
= Beskattningsunderlag: 0
Vad menas med att mitt beskattningsunderlag är 0?
På steget prel. skatt:
Verksamhetens överskott: 145.000 (jag räknar på 5000 i utgifter, resten överskott)
Utgående moms som redovisas i inkomstdeklarationen: Hur mycket ska jag betala i moms? Blir det annorlunda då jag säljer en tjänst och att det är till Norge?
Ingående moms: ???
Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad: ???
Eget pensionssparande som dragits av vid beräkning av verksamhetens överskott: ???
Stegen: Inkomst av tjänst under inkomståret, inkomst av tjänst under resten av inkomståret, inkomst av tjänst - avdragsgilla kostnader i anställningen, allmänna avdrag, inkomst av kapital. Ska alla dessa lämnas tomma då jag inte har jobbat i år?
Tacksam för svar!
Svara Svara med citat