Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Frågor angående etablering av enskild firma

Inlägg 1 av 4

2011-09-21, kl 11:24

webmarket.linus

webmarket.linus

Inlägg: 2

Frågor angående etablering av enskild firma

Jag ska starta upp en verksamhet då jag säljer kunder till en norsk webutvecklare. Jag får betalt per kund och kommer knappt ha några utgifter alls. Jag har lite frågor angående skatt, moms, osv nu när jag ska skicka in ansökan.

Under steget moms och under beräkning av beskattningsunderlag så står det att mitt beskattningsunderlag är 0 efter att ha fyllt i detta:
Omsättning: 150.000
- Total momsfri försäljning i Sverige: 0
- Total momsfri försäljning i EU-land: 150.000
= Beskattningsunderlag: 0

Vad menas med att mitt beskattningsunderlag är 0?

På steget prel. skatt:

Verksamhetens överskott: 145.000 (jag räknar på 5000 i utgifter, resten överskott)
Utgående moms som redovisas i inkomstdeklarationen: Hur mycket ska jag betala i moms? Blir det annorlunda då jag säljer en tjänst och att det är till Norge?
Ingående moms: ???
Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad: ???
Eget pensionssparande som dragits av vid beräkning av verksamhetens överskott: ???

Stegen: Inkomst av tjänst under inkomståret, inkomst av tjänst under resten av inkomståret, inkomst av tjänst - avdragsgilla kostnader i anställningen, allmänna avdrag, inkomst av kapital. Ska alla dessa lämnas tomma då jag inte har jobbat i år?

Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-09-22, kl 16:32

AlexanderP

AlexanderP

Inlägg: 6

Hej
Jag ska försöka svara på några av frågorna. När du säljer till ett land såsom Norge tar du inte in någon moms ifrån dem. Du får således inte in någon "utgående moms". det innebär att du heller inte betalar någon moms till skatteverket. Därför blir det 0. Däremot kan du ha ingående moms, alltså att du köper tjänster, varor eller inventarier i Sverige och betalar moms till någon annan. Då ska du få tillbaka den momsen. Har du bara 5 000 i utgift och vi säger att de är inkl 25% moms, så ska du få tillbaka 1 000kr.

Särkild löneskatt betalar du istället för sociala avgifter om du sätter av pengar till pension. I dagsläget är den 24,26%, vilket är lägre än de sociala kostnaderna för att det ska bli motiverande att ge pension.

Sista kan lämnas tomma om du inte har någon anställning. eller helt enkelt 0.

Lycka till!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-09-27, kl 13:29

webmarket.linus

webmarket.linus

Inlägg: 2

Tack så mycket för svaret!

Jag betalar alltså ingen moms, men företaget jag säljer till i Norge måste ju göra det då. Tidigare när jag pratade med webutvecklaren så kom vi fram till ett fastpris till mig per kund (2500,-). Är det normalt att jag får exakt den summan, eller är det "standard" att jag får mindre eftersom han måste stå för momsen? Eller varierar detta från fall till fall och jag måste bestämma det med min köpare?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-09-27, kl 16:19

AlexanderP

AlexanderP

Inlägg: 6

Hej

Grundregeln är att du ska tänka att moms är inget som företag betalar. Det är något för privatpersoner. Handlar dit företag från ett svenskt företag för 1000 så blir det 1250 med moms. Du betalar detta företag 1250, men då har du också betalat 250 i moms. Sen säljer du för 2000 och din kund betalar således 2500 till dig.

Då har du fått in 500 kr i moms och betalt 250kr i moms. Skatteverket kräver således in 250kr utav dig. Du är deras momsleverantör men du ska själv inte tänka att du betalar den! (likvidmässigt, ja, men du har ju fått in mer pengar än du ska) Det är inget som har med ditt resultat att göra. Du har fortfarande gjort en vinst på 1000 (2000-1000).

Gällande utlandshandel krånglas det till lite. Betalar företaget i Norge in moms till dig som ska gå till svenska staten blir det problem. Därför tar du inte ut någon moms av denne. Det innebär inte att det blir en "kostnad" för dem i Norge.

Du ska ta den summa av kunden som är rimlig och skulle du ta 2500kr av en svensk kund skulle denne ge dig 2500*1,25 medan den norska kunden ger dig bara 2500 och du redovisar det som en momsfri försäljning till land utanför EU.

MVH
Alexander

Inläggets betyg
Svara Svara med citat