Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hur spinner jag vidare?

Inlägg 1 av 10

2011-10-13, kl 16:41

Stenåldersgatan 25

Stenåldersgatan 25

Inlägg: 33

Hur spinner jag vidare?

Hej!

Det är så att min sambo har en affärs idée hon är väldigt duktig på att baka och laga mat och hon skulle helst vilja jobba med just det.

Min tanke kom då jag läste om Linas matkasse och tycker det borde fungera att använda det konceptet fast det handlar i stället om bakade saker.

Vad tror ni om den här idéen är det lönt att läga ner ekonomisk kapital på detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2011-10-14, kl 11:36

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Ställ dig själv frågorna:
- Fyller affärsidén ett behov?
- Hur ser marknaden ut?
- Vad krävs för tillstånd och kapital?

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2011-10-14, kl 21:57

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Hej Stenåldersgatan!

Jag driver bakbutiken www.styleandfunstuff.se sedan knappt två månader tillbaka och tycker mig ha lärt mig mycket om bakbranschen det senaste halvåret då det känns som jag inte gjort annat än reschartsat :)

Jag tror absolut på idén, lite mer till kalas och fester. Färdiga ideér på vad folk kan ta hem, kanske inte på abbonemang som Linas matkasse utan mer till just speciella tillfällen.

Gillar frun att baka bröd? Varför inte Linas matkassse men med färsk bröd var tredje dag? (Om det nu går ihop sig ekonomiskt) Eller liknande.


Tror verkligen på idén!

Jag tror det krävs att hon inte bakar i köket utan ett livsmedelsgodkänt kök som inte är i hemma miljö.

Lycka till! Ska bli rolig att följa hur det går för er!

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2011-10-14, kl 22:41

Idévitamin

Idévitamin

Inlägg: 28

Innan ni sätter igång och registrera företag och lånar kapital, så kan ni testa affärsidén på hobby nivå. Man kan ha en omsättning upptill 30 000 SEK per år. då kvalificeras som hobby verksamhet och ni slipper betala skatt moms och allt annat ansvar som kommer med ett företag.
Om ni ´kommer över 30 000 ganska snabbt kan ni börja fundera på hur ni kan gå vidare:)

Börja att göra en Fanpage på facebook och en enklare hemsida (kanske som en blogg. Ens nära och vbekanta brukar vara de första kunderna som sätter hela verksamheten i rullning:)

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2011-10-14, kl 22:45

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Smart idé!

Vi hjälper gärna till att promota en sådan bra idé!

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2011-10-14, kl 23:40

Stenåldersgatan 25

Stenåldersgatan 25

Inlägg: 33

Hej det skulle vara väldigt tacksamt evelinaaxelsson,
vi tar gärna emot all hjälp vi kan få.

Tack för tipset idévitamin.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2011-10-14, kl 23:43

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Det är bara att ni hör av er, tycker idén låter jätte roligt!

Hur tänker ni med leverans över hela Sverige?

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2011-10-14, kl 23:54

Stenåldersgatan 25

Stenåldersgatan 25

Inlägg: 33

Jo tanken är att nå ut till så många som möjligt.
Det svåra är hur man ska nå ut till folk förutom att skriva på facebook.

Har du några tips hur gjorde du?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2011-10-14, kl 23:59

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Jag öppnade en facebooksida och sedan har jag kontaktat nästan alla bakbloggare som jag hittat på nätet och frågat om de vill prova våra produkter och ha tävlingar. Vi hade också en stor tävling på vår facebook-sida i starten som drog många "fans" och många av tävlingarna vi haft hos bloggar har gått ut på att de som tävlar ska gilla oss på facebook. Sedan har bloggare fått samma produtker som vi lottat ut.

Där kan vi nu uppdatera alla om vad som händer, nya produkter, rabatter osv. Och det är också det enda sättet vi har marknadsfört oss vilket redan gett mycket goda resultet.

För din del tänker jag kanske hemmafruar, mammor, upptagna människor, festfixare, stureplansprofiler. I dom banorna? Bakbloggerskorna bakar ju redan själva så de är nog inte intressanta. Kolla bloggportalen.se och sätt ihop ett koncept.

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2011-10-15, kl 00:08

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Jag har själv slängt ut frågan här på startaeget om att synas i tidningar. Flera tipsade om pressmeddelande, då er tanke är unik och nytänkande är det ju en nyhet i sig.

Har också fått bra tips på att se om tidningar vill göra reportage.

Google Analytics är ju en bra google-tjänst.

Evelina, Style & Fun Stuff

Inläggets betyg
Svara Svara med citat