Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Start av ett logistik bolag

Inlägg 1 av 6

2011-10-17, kl 16:56

shadi

shadi

Inlägg: 15

Start av ett logistik bolag

Hej

Jag har mycket funderingar om att starta ett logistik bolag som handlar om, transport av goods och lagerhållning.

Företaget kommer att etableras i södra sverige.

Jag personligen kommer att jobba från kontoret, så jag kommer att ha 1- 5 anställda till att börja med.
Transporten kommer att täcka all län som gränsar till mitt län.
Hur många budbilar kommer att behövas?
Jag är redo att jobba första året utan lön.
Hur mycket kapital behövs det till den typ av företag?
Är det några tillstånd som behövs för den typ av företag?
Hur räknar man ut priser mot företag och privat?

Min idé att kunna etablera mig i denna tuffa marknaden är genom extra ordinär service, lite prissänkning "erbjudande som start",

En av ideérna är att kunna leverera samma dag i vissa område!


Tack
MVH Shadi

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2011-10-17, kl 22:20

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Hej Shadi.

För att svara på dessa frågor så måste man vara synsk.
Jag kan börja från början..
1.Det är väldigt stor skillnad mellan 1 och 5 anställda, det finns ju ingen fast kostnad för en anställd som man bara ka multiplicera.
2. Hur många budbilar det behövs för att frakta till angränsande län?
Jag tror nog att du får börja i andra ändan istället,, skaffa kunder och se vart DE vill att du ska åka. Lägg upp turer baserat på dessa kunder och sälj in frakter längst vägen. ( du har inte sagt i vilket län du bor så frågan är omöjlig att besvara)
3. Bra
4. Jättemycket eller väldigt bra bank-kontakter,,
5. tror inte att det behövs några speciella tillstånd, men kolla över försäkringsfrågan.
6.Se till att du har alla kostnader täckta + 30% så klarar du dig bra.
Jag känner en kille med ett litet åkeri, han brukar räkna allting/dag
drivmedel+försäkringar+anställda+avbetalningar+hyror+din lön+ bokföringskostnader+telefoner+ försäljningskostnader+ slitage + reservdelar osv- Om du lägger ihop alla kostnader så vet du hur mycket du måste dra in. Lägg sedan in ytterliggare 20-30% då har du ett bra företag och kan återinvestera i fler bilar.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2011-10-17, kl 22:34

shadi

shadi

Inlägg: 15

Tack för ditt svar
Jag kommer att börja från noll, och då är det marknadsundersökning som gäller!
Hur går man tillväga med det?
Och om jag får ett positivt resultat hur ska man skaffa kunderna? Är det en försäljare som
tar hand om det eller finns det andra möjligheter?

Mvh Shadi

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2011-10-18, kl 10:28

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Det finns 2 sätt att göra en marknadsundersökning. Antngen betalar du för den eller också gör du den själv.
Problemet med en köpt marknadsundersökning är att du har missat en chans att personligen träffa dina potentiella kunder.

Om jag vore du så skulle jag nog börja ringa och boka besök, sedan ta dig ut och träffa de som vill prata med dig.
Den enda anledningen som finns för någon att träffa dig är att de inte är nöjd med sin nuvarande transportlösning. så varje bokat besök är i princip en köpsignal.
Fråga kunderna hur de vill ha det för att det skulle funka bäst för dem.
Se till att ha ett frågeformulär med dig med frågor du vill ha svar på, och anteckna, anteckna, anteckna.. du kommer inte komma ihåg vad kunden sagt även om du tror det.
Pris diskussionen kommer att komma upp. Säg att du inte har en prisbild klar för dig. fråga kunden.. Vad är viktigt för just dem.
Om du tänker dig en 3 kant som står på spetsen (det här är mycket enklare att rita än förklara). Översta hörnet till vänster är lågt pris, översta hörnet till vänster är kvalité ( i det här fallet så kanske det är säkra, snabba leveranser) 3:e hörnet, det nedåt lämnar du öppet.
När prisdiskussionen kommer upp så visar du kunden pappret..
Du har nu visuellt gjort klart för kunden att det finns en motsättning mellan lågt pris och snabba leveranser. Be kunden att markera på den vådräta linjen var på skalan mellan lågt pris och hög kvalité hans behov finns. Det kommer att leda till en diskussion om att kunden vill ha både lågt pris och hög kvalité. Men du bör nog kunna förklara för honom att om du ska skicka ett direktbud med hans saker så kommer det att kosta., du kommer få klart för dig vad kunden känner är viktigt, utifrån det kan du sätta ett pris baserat kostnaderna som jag nämnde i threaden innan. I det 3:e hörnet ber du kunden skriva i om det är något annat som han känner skulle vara viktigt för hans val av leverantör och sedan sätta det i relation till pris och kvalité. Det betyder att du inom trekantens hörn kommer att få ett kryss någonstans. Det kanske är en sådan sak som att de vill att du ska hämta upp varorna efter vanliga affärstider eller att de vill ha en speciell chafför som alltid kör deras grejer.. Man vet aldrig vad kunden vill ha innan man har frågat och det kanske är just den saken som är viktigast för kunden.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2011-10-19, kl 17:24

Mannen313

Mannen313

Inlägg: 49

När du är klar med din marknadsundersökning och är klar för att starta ditt eget företag är du välkommen att kontakta mig.

Jag pluggar till logistikledare i hässleholm och just nu håller vi på mycket med hur man skapar rätt projekt kartläggning väldigt intressant.

MVH

Vagen till pengar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2012-04-07, kl 21:20

LEDeco

LEDeco

Inlägg: 4

Ifall din verksamhet blir lönande, så kan du kontakta LEDeco Lights & Signs för Reklamobjekt och Fasad skyltar.

Även annan skyltning är möjlig, ex in & utfarts skyltning, husnummer osv.

Kontakt:
[email protected]
0722-454131

Viktor Sörensen
LEDeco Lights & Signs
0722-454131
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat