Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skatt, moms & dumföklarad?

Inlägg 1 av 2

2011-10-21, kl 14:43

evelinaaxelsson

evelinaaxelsson

Inlägg: 24

Skatt, moms & dumföklarad?

Jag har fått otroligt mycket hjälp på startaeget.se:s formu, så nu får ni inte dumförklara mig allt för mycket. I veckan har jag bokad tid med skatteverket men har några frågor som jag vill ha svar på snarast.

Det är dags för första moms/skattedeklarationen, jag har valt per kvartal på vårt handelsbolag och är, efter att ha titt på Lyxfällan i några år, livrädd att göra fel men har inte alls ekonomin för att anlita en revisor. Till saken bör nämnas att jag är under 26 år så egenavgifterna är densamma. Vi kör frågorna i punktform och hoppas att vänliga själar här ute vill hjälpa (och inte dumförklara ;P)

1. Momsen är ju inte så svår att räkna ut på det vi har sålt, men då det är första kvartalet har vi också köpt mycket produkter. Momsen på det vi har köpt är således mer än det vi har sålt då e-butiken endast var öppen sista månaden av detta kvartal. Betalas den momsen tillbaka eller "sparas" den till nästa kvartals moms så vi drar av även på den?


2. Vi har importerat en del och också betalad avgifter & moms när vi tagit in produkterna i Sverige. Drar jag av denna som vanlig moms (alltså den moms vi betalade till tullverket)


3. Hela tiden har jag tänkt att 1/3 av det vi har tjänt är "våra" pengar att kunna köpa nya produkter för. Men trots detta kan jag inte få in skatte-tänket. Ska jag betala skatt på denna deklaration?

4. Antagligen den dummaste frågan som får er att tänka att Hon ska definitivt inte ha eget företag; men hej! Jag måste ju få lära mig och prova mig fram: Är egenavgiften (ca 15% för mig som är under 26 år) inräknad i skatten och hur mycket är den då sammanlagt?


5. Min sambo är delägare i hb:t och jobbar också 100% på sitt eget arbete. Det är endast jag som ska "tjäna" något just nu pga att jag behöver pension, jag har mindre egenavgift osv. Hur gör vi detta?

6. Jag ska ju inte ta ut någon lön än på ett bra tag, har jag förstått det rätt om vi skattar på det vi tjänat nu, var tredje månad, och så är de resterande pengarna skattade och klara och om man hade velat hade man tagit lön på det? Eller skulle man skatta om man valt att ta ut lön?

7. Vi har ju köpt en del grejor för privata pengar, ska jag registrera detta som "invetestering" i bokföringen för att kunna visa hur vi kunnat betala de där frimärkena eller det där emballaget t.ex för pengar som iten funnits i företaget då vi tagit det ur privat ficka?

Återien, skratta inte! Jag är livrädd att göra fel och förstår säkert mer än jag vågar erkänna för mig själv. Skatteverket hjälper säkert till och i värsta fall får vi ta hjälp av en revisor eller en av alla de familjemedlemmar som driver eget. Men ni på forumet brukar vara så otroligt hjälpsamma att jag vill krama sönder er alla!


Eller finns det någon revisor som enbart hjälper till med frågor som går att anlita?

Tack, tack, tack på förhand!

Evelina, Style & Fun Stuff

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-10-22, kl 16:58

username

Kristoffer
Bengtsson

Inlägg: 12

Hej,

Jag ska försöka svara på dina frågor så tydligt jag bara kan. Om jag missförstått något får du gärna fråga igen. Det är absolut inget att skämmas över!

1. Grundprincipen är att moms redovisas i den period den upparbetas, dvs samma period fakturan bokförs. Detta kan alltså innebära att ni under första kvartalet köper upp varor som ni lägger på lager. Då får ni tillbaka moms på det ni köpt. Under andra kvartalet säljer ni de varorna, och får då betala moms på det.

2. Moms som du betalar till Tullverket är avdragsgill som ingående moms, precis som vanlig moms. Avgifterna är också avdragsgilla i redovisningen.

3. Jag förstår inte riktigt din fråga, men att tänka att 1/3 av försäljningen får ni behålla är en god regel.

4. Man ska driva eget företag om man tror på sin idé och kan förverkliga och tjäna pengar på den. Kunskap om hur man redovisar kan man lägga ut på någon annan!

Kortfattat om skatter i HB:

Man brukar säga att handelsbolaget inte är ett eget skattesubjekt, vilket betyder att det är ägarna och inte företaget som betalar skatt på vinsten. Vid starten gör man en uppskattning av hur mycket företaget kommer att sälja under året, och hur stor vinst man beräknar göra. Denna uppgift ligger till grund för Skatteverkets beräkning av preliminärskatt som betalas av ägarna.

Vid årets slut upprättas en inkomstdeklaration för handelsbolaget där man redovisar b.la vinsten. Vinsten fördelas sedan till era egna deklarationer där ni redovisar er respektive del av vinsten. Skatteverket räknar sedan fram en slutgiltig skatt, och jämför den med den preliminärskatt som ni redan har betalt. Differensen får man sedan betala eller få tillbaka.

5. Man betalar egenavgifter baserat på andel i företaget, oavsett hur mycket man praktiskt arbetar i företaget.

6. Som delägare i handelsbolag kan ni inte ta ut någon lön alls. Däremot kan ni, eftersom ni äger företaget, plocka ut hur mycket pengar ni vill i form av eget uttag. Skatten betalar ni på företagets vinst, dvs skillnaden mellan försäljningen och alla kostnader.

Låt oss säga att under året säljer för 600 000 kr, och har kostnader som uppgår 400 000 kr. Det innebär att ni har gjort en vinst på 200 000 kr. Det är alltså på 200 000 kr som ni ska betala era egenavgifter. Låt oss nu säga att ni äger 50% var av bolaget, vilket normalt innebär att ni betalar egenavgifterna på 50% av vinsten. Den egenavgift du ska betala (om du har en procentsats på 15%) är (grovt förenklat):

100 000 * 0,15 =15 000

Även om din del av vinsten var 100 000 kr, och även om företaget bara genererade 200 000 kr i vinst totalt, så kan du plocka ut hur mycket pengar du vill ur företaget. Däremot skulle jag rekommendera att inte göra det. Företag behöver ofta så mycket likviditet som möjligt.

7. Saker som ni köper för egna pengar, bokför ni mot eget kapital, dvs ni ökar företagets skuld till er.

Debet: frimärken
Kredit: eget kapital



Det här med redovisning och beskattning är ju knappast anledningen till att man startar ett eget företag. Man gör det därför att man har en idé som man tror på och som man tror kommer att generera pluring. Det finns absolut ingen anledning att skämmas för att man inte kan sånt här. Vi är ett fåtal redovisnings-nördar som ofta får skämmas för att vi tycker det är så himla intressant!

Hoppas du har fått svar på dina frågor. Du är annars välkommen att höra av dig till mig igen – via mail eller forumet.

/Kristoffer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat