Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget uttag

Inlägg 1 av 3

2011-10-20, kl 23:18

yrrol

yrrol

Inlägg: 1

Eget uttag

Jag har nyss startat en enskild firma och dåligt insatt i vad som gäller.. (har någon som ska hjälpa mig med bokföringen..)Min fråga är: Om jag köper in en häst till min firma för mina privata pengar, låt säga 60 000:- kan jag sen om hästen säljs igen plocka ut dom pengarna ur firman igen utan att skatta för dom? Om jag gör en vinst på hästen på 100 000:- så antar jag att det blir skatt på dom 100 000 då. Om vi säger för enkelhetens skull att jag betalar 50% av vinsten i skatt så blir det ju 60 000 kvar som jag investerade i hästen från början och 50 000 kvar efter jag skattat på vinsten.. Om jag då vill plocka ut dom 50 också som eget uttag, blir det skatt på dom igen då?? Hoppas någon fattar hur jag menar.. Låter lite rörigt;)..

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-10-21, kl 16:45

stifor

stifor

Inlägg: 386

Att ta ut pengar ur enskild firma medför ingen som helst skatt. Du kan plocka ut allt eller delar av det som finns i firman när du vill, det är du personligen som sedan blir skyldig skatt och den baseras på firmans årsresultat.

Efterhand som bokföringen utförs är det därför viktigt att hela tiden veta hur man ligger till skattemässigt, det klarar dock de flesta vanliga bokföringsprogram inte av att visa.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-10-21, kl 23:24

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Som jag förstår frågan så undrar du om du behöver skatta för att ta tillbaks de pengar som du lånat ut till firman. Det behöver du inte.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat