Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Rockband startar AB - hur fördela aktier?

Inlägg 1 av 2

2011-11-01, kl 10:28

napoleon

napoleon

Inlägg: 5

Rockband startar AB - hur fördela aktier?

Hej!

Jag ska starta AB tillsammans med mina bandmedlemmar. Tanken är att ösa in alla intäkter till aktiebolaget, sedan fakturerar vi in våra löner via våra enskilda firmor.

Hittills har alla intäkter gått till min EF för vidare fakturering till de andra i bandet - men då verksamheten blivit mer riskfylld på sistone vill jag helt enkelt inte stå som juridiskt enda ansvarig om nåt går åt helvete :). Jag vill heller inte bli beskattad för företagets eventuella överskott vid årets slut utan jag vill att denna skatt hamnar på ett AB istället. Vidare står jag personligen för en hel del lån, även dessa lån vill jag lägga på ett AB istället. Allt detta besvär för att få sova lite bättre på nätterna :).

Vi är en mycket demokratisk grupp med extremt god sammanhållning där vi fyra viger våra liv åt ett gemensamt mål. Därför tycktes det självklart att fördela aktierna lika mellan oss fyra. Vi är helt enkelt ett band där alla personligheter är precis lika viktiga :).

Men pengarna som satsas som kapital (50.000kr) är mina och det är jag som kommer ansvara för att allt kring aktiebolaget sköts (bokföring, skatter, budget mm...).

Är det ändå rimligt att vi fördelar aktierna lika?

Styrelesen består av oss fyra i bandet och jag vill att vi alla juridiskt har precis lika mycket att säga till om. Vill bara göra rätt för att undvika problem i framtiden.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer från företagare med mer erfarenhet än mig :).

Tack på förhand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-11-01, kl 14:54

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Jag kan inte säga hur ni ska föredela aktierna, men om allt går fel så blir ni nog solidariskt betalningsansvariga.
Jag funderade däremot varför ni ska ha ett AB. Om jag vore du så skulle jag kolla på ekonomisk förening som bolagsform.
Då slipper ni ha ett aktiekapital, 1 medlem = 1 röst , samma skydd som AB.
Ni hade ju uppenbarligen 4 medlemmar (behövs 3 eller fler) och ni vill fakturera ut all vinst ur bolaget, det är lite det som Ek.för är gjort för.
Kolla www.Coompanion.se. De kan hjälpa dig med att dra igång och besvara alla frågor (i princip gratis)

lycka till

Marcus

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat