Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

prissättning/täckningsmarginal

Inlägg 1 av 2

2011-11-04, kl 12:06

saqle

saqle

Inlägg: 9

prissättning/täckningsmarginal

* Jag vill fråga hur man ska tänka vid prissättning av varor och uträkning om jag kan sälja en vara med vinst?
Om jag köper in en vara för 100kr och sen räknar tex. 20kr för frakt & marknadsföring osv. så min kostnad är 120kr
Jag tänker att jag kan sälja för tex. 300kr.(=240 exkl. moms)
Så jag tjänar 120 kr per vara.
Men finns det ingen formel men kan använda för att få en %-sats som jag kan lägga på de olika varorna för att göra det enklare.


* Jag undrar också om man säljer till butik, hur många % kan jag räkna med att de kommer att vilja lägga på mitt försäljningspris? Måste veta detta för att veta hur dyrt jag kan sälja till dem utan att varan blir aldeles för dyr för konsumenten.

Ni som säljer varor i butik, vad är er uppfattning om hur mycket(markup) % butikerna lägger på priset på era varor. Det gällen en blandning av varor, men låt oss säga tex. kläder.

& säljer jag till butik exkl. moms?
Tack för hjälpen

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-01-02, kl 17:03

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Det är olika marginaler beroende av vara och bransch. Jag vet att det inte är en lätt fråga och inget lätt svar heller. Men om man utgår som du med en marginal på 50% som motsvarar ett pålägg av 100% så verkar detta rimligt. Men man måste alltid göra en budget, vad räknar du med att sälja för per år? (omsättning) detta är alltid utan moms. Vad har du för kostander som inte ska gå till lön? Hur mycket är det kvar till lön? Om du har en nettovinst på 300000, så kan du räkna med för enkelhetens skull med att du kan ta ut halva beloppet, i detta fall 150000kr netto. Då är egenavgifter (arbetsavgifter) och källskatten betald.

Om du vill ha en marginal på 50%, inköpspris gånger 2.
Om du vill ha en marginal på 67%, inköpspris gånger 3.

Du säljer till dina kunder, fakturerat pris plus moms.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat