Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hur driver man ett pensionat och studentboende?

Inlägg 1 av 3

2011-11-25, kl 13:50

Dorotea

Dorotea

Inlägg: 2

Hur driver man ett pensionat och studentboende?

Som frågan lyder!
Detta är än så länge enbart på idéstadiet. Det finns en fastighet till salu i min hemkommun som jag tror skulle kunna passa som studentboende. Jag tror att det kan finnas efterfrågan, men jag måste givetvis undersöka det grundligt.

Men allra först tänkte jag fråga om någon kan ge mig en överblick över vad som krävs när man driver ett boende.
Jag startar enskild firma?
Köper huset för firmans räkning?
Hyresvärd, vad har man för förpliktelser?
Lagar och regler för att få starta?
Ekonomisk kalkyl?

Huset ligger ute för drygt 4 milj. och det är en del renoveringsbehov. Det kan maximalt bli sju rum att hyra ut, och jag tror inte att jag kan begära mer än 4000:- per rum och månad. Finns det någon som helst rimlighet i detta?? Jag tror att man får en del bidrag från högskolan/kommunen så det kanske blir lite extra i kassan.
Ska man ta ut lön? Hur mycket då?

Massor med frågor! Mycket tacksam för tips och råd!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-11-26, kl 01:38

Morena

Morena

Inlägg: 15

Hej.

Jag har samma idé, men jag tänker starta det i Sydamerika. Det finns massor som man kan erbjuda här och inte bara för studenter, utan folk i allmänhet. Om du skulle bli intresserad, var god och kontakta mig. Man kan göra mycket mer här för mycket mindre pengar.

Mvh.

Alida

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-11-26, kl 16:53

Dorotea

Dorotea

Inlägg: 2

Nja, studenterna som det handlar om pluggar i Borås, och jag tror inte att de vill pendla så långt ;-)

Huset som jag suktar efter är knappt 400kvm. På nedre plan är ett stort kök, tvättstuga, liten toalett, ett stor sällskapsrum och så två mindre rum. Plus en matsal. På detta planet tänkte jag att det ena rummet ska vara till kontor, och de övriga är gemensamma.

På plan två finns fem rum plus badrum. Här tänkte jag mig att man ska kunna bo permanent - dvs, som studentrum, och brukar hyras ut per läsår men man betalar bara för 10 månader.

Och så på vinden finns tre lite mindre rum. Ett av dem har vatten indraget så jag tänkte att man skulle göra badrum av det. Förhoppningsvis går det att klämma in en separat toalett någonstans också, så får man sammanlagt tre toaletter i huset. Vindsrummen kunde vara för enstaka övernattningar, eller studentrum fast lite billigare då.

Huset är så fint och inspirerande, det har stora ytor och massor med förvaringsutrymmen. Jag önskar så att det kom till användning för boende. Nu står det tomt och ingen vill köpa det... Jag ska träffa mäklaren nästa vecka och gå runt och kika på huset, spännande! :-)

Men, jag har ju ingen som helst erfarenhet av att driva boende. Jag kan bara ana att det är massor med tillstånd som krävs. Så jag hoppas att jag kan få lite tips och råd här! :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat