Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma utan inkomst men utgifter

Inlägg 1 av 2

2011-11-26, kl 22:11

Smulanen

Smulanen

Inlägg: 1

Enskild firma utan inkomst men utgifter

Hej!

Jag startade nyligen upp en enskild firma. Jag ska nu boka in lite olika varuinköp som jag har gjort dels innan firman startades och dels efter den startades men innan den har blivit registrerad för moms. först undrar jag:

1. Hur gör jag med de varuinköp som gjordes innan firman startades? Alltså på vilket sätt bokför jag det? Jag har ju inte haft några pengar att ta av från firman här utan betalat själv.

2. De köp som är gjorda efter det att firman registrerades men innan den är registrerad för moms, hur bokas de? Eftersom firman ännu inte har ett korvöre och än mindre ett eget bankkonto att sätt in pengar på undrar jag hur jag ska bokföra detta.
Jag kan väl inte skriva det som egen insättning för jag har ju inte kunnat göra någon sådan eftersom det inte finns något företagskonto att sätt in pengar på? Och jag har betalat varorna med kontokort (mitt privata) då kan jag väl inte bokföra köpet som egen insättning till företagets kassa?
Eftersom jag ännu inte är registrerad för moms får jag inte dra av för moms, men ska jag änd bokföra momsen.




Extremt tacksam för svar!

Johanna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-12-19, kl 21:01

username

Kristoffer
Bengtsson

Inlägg: 12

Hej Johanna!

Inga problem! Även om du har gjort inköp innan företaget blivit registrerat så kan du bokföra det i firman. Skatteverket har regler för hur långt innan du kan ha gjort inköpen för att ta med det i firman. Hör med dem först, är mitt tips.

Citat:

Ursprungligen postat av: Smulanen

Hej!

1. Hur gör jag med de varuinköp som gjordes innan firman startades? Alltså på vilket sätt bokför jag det? Jag har ju inte haft några pengar att ta av från firman här utan betalat själv.



Om du köper saker "privat" som du ger till firman, så är det att likställa med att du har satsat pengar. Du bokför det helt enkelt genom att öka upp det egna kapitalet, dvs:

Debet "valfritt kostnadskonto"
Kredit "Egen insättning"


Citat:

Ursprungligen postat av: Smulanen



2. De köp som är gjorda efter det att firman registrerades men innan den är registrerad för moms, hur bokas de? Eftersom firman ännu inte har ett korvöre och än mindre ett eget bankkonto att sätt in pengar på undrar jag hur jag ska bokföra detta.
Jag kan väl inte skriva det som egen insättning för jag har ju inte kunnat göra någon sådan eftersom det inte finns något företagskonto att sätt in pengar på? Och jag har betalat varorna med kontokort (mitt privata) då kan jag väl inte bokföra köpet som egen insättning till företagets kassa?
Eftersom jag ännu inte är registrerad för moms får jag inte dra av för moms, men ska jag änd bokföra momsen.



Samma sak gäller här! Allt som du köper "privat" och "sätter in" i firman, bokför du som egen insättning. Tänk så här:

Debet = vilken typ av kostnad? (råvara? förbrukningsmaterial?)
Kredit = hur är kostnaden finansierad ("privata" pengar? företagets kassa? lån?)

Om du inte är registrerad för moms, kan du inte lyfta den. Momsen ska då inte bokföras.


Fråga gärna igen om jag har uttryckt mig otydligt!

Lycka till!

Mvh Kristoffer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat