Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Byte av bokföringsprogram - ingående balans

Inlägg 1 av 7

2012-01-05, kl 19:53

Lilofant Design

Lilofant Design

Inlägg: 15

Byte av bokföringsprogram - ingående balans

Jag har precis bytt bokföring och sitter nu och ska fylla i ingående balans. Jag är dock osäker på vad jag ska fylla i så det inte blir fel!

Stämmer det att man räknar in momsskulden till eget kapital?

Samt ska jag fylla i all denna informationen i ingående balans

Varulager
Eget kapital
Lån
Årets förlust
Plusgiro

Jag jag fyllt i varulager, eget kapital, lån och plusgirot så får jag samma siffror på debet och kredit men då har jag inte fyllt i årets förlust. Känns som jag gör fel någonstans

(¯`?.¸(¯`?.¸? www.lilofant.se ?¸ .?´¯)¸.?´¯)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2012-01-05, kl 22:47

username

Kristoffer
Bengtsson

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av: Lilofant

Jag har precis bytt bokföring och sitter nu och ska fylla i ingående balans. Jag är dock osäker på vad jag ska fylla i så det inte blir fel!

Stämmer det att man räknar in momsskulden till eget kapital?

Samt ska jag fylla i all denna informationen i ingående balans

Varulager
Eget kapital
Lån
Årets förlust
Plusgiro

Jag jag fyllt i varulager, eget kapital, lån och plusgirot så får jag samma siffror på debet och kredit men då har jag inte fyllt i årets förlust. Känns som jag gör fel någonstans



Hej!

Nej, momsskulden är inte en del av eget kapital. Eget kapital är företagets skuld till ägaren. Moms är skuld till Anders Borg.

Jag antar att du gör bytet efter ditt avslutade räkenskapsår 2011. Då ska du föra över årets resultat från resultat- till balansräkningen. Alltså, anta att dina räkenskaper per 11-12-31 ser ut så här:

Resultaträkning

Intäkter: -2000
Kostnader 3500

Resultat: 1500 (förlust)

Balansräkning

Tillgångar: 6000
Eget kapital: -4000
Skulder: -3500

Nu ska du alltså föra över resultatet (förlusten) på 1500 kr till balansräkningen, så här:

Resultaträkning

Intäkter: -2000
Kostnader 3500 (-1500)

Resultat: 0

Balansräkning

Tillgångar: 6000
Eget kapital: -4000 (+1500)
Skulder: -3500

Då kommer summan av debet och kredit vara densamma. En vinst behandlas på samma sätt, fast med omvända tecken. Har jag svarat på din fråga? Om inte, fråga gärna igen så ska jag försöka förklara ytterligare.

/Kristoffer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2012-01-06, kl 09:50

Lilofant Design

Lilofant Design

Inlägg: 15

Hej!

Tack ska du ha!

Balansräkningen på intäkter och kostnaderna får jag ordning på och får resultat 0 på. Nu är det bara tillgångar, eget kapital och skulder jag inte får ordning på. Förmodligen skriver fel någonstans.

Vill kolla så jag förstår rätt....

Tillgångar = varulager + kapital som jag har på konto
Eget kapital = det jag har betalat in privat till företaget
Skulder = momsskuld och lån på företaget

Någonstans tänker jag fel eftersom det inte blir rätt...

(¯`?.¸(¯`?.¸? www.lilofant.se ?¸ .?´¯)¸.?´¯)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2012-01-06, kl 12:49

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Har du gjort ett byte av bokföringsprogram så har du ju redan svaret i din balansräkning hur du ska placera dina siffror, eller?

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2012-01-06, kl 13:02

Lilofant Design

Lilofant Design

Inlägg: 15

Precis....jag tror dock jag har löst det. Summan blev lika i slutändan och programmet accepterade inmatningarna.

(¯`?.¸(¯`?.¸? www.lilofant.se ?¸ .?´¯)¸.?´¯)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2012-01-06, kl 14:30

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Bra! Annars hade vi börjat om med siffrorna, det är inte så svårt bara man balanserar debet och kredit. När du för in UB (utgående balans) på det nya året från föregående år så ligger dessa siffror nu som IB (ingående balans) för detta år. IB och årets resultat ger tillsammans UB vid året slut, och så vidare.

Hoppas du blev klokare ;-)

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2012-01-06, kl 14:31

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Bra! Annars hade vi börjat om med siffrorna, det är inte så svårt bara man balanserar debet och kredit. När du för in UB (utgående balans) på det nya året från föregående år så ligger dessa siffror nu som IB (ingående balans) för detta år. IB och årets resultat ger tillsammans UB vid året slut, och så vidare.

Hoppas du blev klokare ;-)

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat