Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av kamera

Inlägg 1 av 9

2012-01-07, kl 18:38

Fillee

Fillee

Inlägg: 7

Bokföring av kamera

Jag har försökt mig på att bokföra för första gången och tänkte kolla ifall det har blivit rätt, har gjort på följande sätt:

Datum 2011-12-25
Kontonr - 5400 Förbrukningsinventarier
Moms - I25
D/K - Debet
Belopp - 2299sek

Verifikation - 10001
Motkonto - 2017 Egna insättningar - Det är betalt från mitt privata bankkonto.
Moms - lämnat det fältet tomt, hur används det?
Text - Kamerabutiken.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2012-01-08, kl 13:49

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Du har rätt. Men för att förtydliga transaktionen så gäller följande;
Enligt kontoplan Bas 2009 (Vilken kontoplan har du?)
Om kameran kostar 2999 exklusive moms
K=Kredit D=Debet
Kontonr.
K 2018 2999kr + 749,75 kr moms =3748,75
D 2641 749,75 kr ingående moms
D 5410 2999kr

”För inventarier som är av mindre värde eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år, får hela utgiften dras av omedelbart. Detta gäller dock inte sådana rättigheter m.m. som avses i 1 § andra stycket i inkomstskattelagen.

Något direktavdrag får därmed inte göras för "1. koncessioner, patent, licenser, varumärken, hyresrätter, goodwill och liknande rättigheter som förvärvats från någon annan, och 2. anslutningsavgift eller anläggningsbidrag som avser en nyttighet som är knuten till en fastighet och inte till ägaren personligen"

Med mindre värde avses att anskaffningsvärdet exklusive mervärdesskatt understiger ett halvt prisbasbelopp (2009: 21 400 SEK). Finns det ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara inventarier av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2009 och tillämpas på beskattningsår som påbörjas efter den 31 december 2008. I fråga om beskattningsår som påbörjats efter den 31 december 2008 och avslutats före ikraftträdandet ska dock, om den skattskyldige begär det, avdragsrätten prövas enligt äldre bestämmelser.”

Har du fler frågor så är du välkommen!

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2012-01-08, kl 14:15

Fillee

Fillee

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Hej! Du har rätt. Men för att förtydliga transaktionen så gäller följande;
Enligt kontoplan Bas 2009 (Vilken kontoplan har du?)
Om kameran kostar 2999 exklusive moms
K=Kredit D=Debet
Kontonr.
K 2018 2999kr + 749,75 kr moms =3748,75
D 2641 749,75 kr ingående moms
D 5410 2999kr

”För inventarier som är av mindre värde eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år, får hela utgiften dras av omedelbart. Detta gäller dock inte sådana rättigheter m.m. som avses i 1 § andra stycket i inkomstskattelagen.

Något direktavdrag får därmed inte göras för "1. koncessioner, patent, licenser, varumärken, hyresrätter, goodwill och liknande rättigheter som förvärvats från någon annan, och 2. anslutningsavgift eller anläggningsbidrag som avser en nyttighet som är knuten till en fastighet och inte till ägaren personligen"

Med mindre värde avses att anskaffningsvärdet exklusive mervärdesskatt understiger ett halvt prisbasbelopp (2009: 21 400 SEK). Finns det ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara inventarier av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2009 och tillämpas på beskattningsår som påbörjas efter den 31 december 2008. I fråga om beskattningsår som påbörjats efter den 31 december 2008 och avslutats före ikraftträdandet ska dock, om den skattskyldige begär det, avdragsrätten prövas enligt äldre bestämmelser.”

Har du fler frågor så är du välkommen!



Tack för ditt svar!
Jag är osäker på vilken kontoplan jag använder. Jag använder mig av e-conomic när jag bokför. Jag kan välja moms där två gånger en gång vid kontonr och en gång vid motkonto, vad används den andra momsen till vid motkontot?

Undrar även hur jag bokför ett gymkort inköpt för 2500kr, på vilka konton?

Undrar även om jag har förstått det rätt med följande:

Jag lägger alla verifikationer i datumordning i en pärm uppdelat på månader, på alla verifikationer skriver jag i högra hörnet verifikationsnummer och vid månadens slut så skriver jag ut en verifikationslista som jag sätter in för den gällande månaden och även ett bankkontoutdrag. Är det allt som jag behöver göra för att bokföringen ska vara komplett? Måste jag använda mig av en konteringsstämpel på alla verifikationer eller är det valfritt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2012-01-08, kl 14:38

Fillee

Fillee

Inlägg: 7

ska jag bokföra det datumet som pengarna dragits från mitt konto eller det datumet som står på kvittot?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2012-01-08, kl 15:06

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Har du lust av göra en skärmdump av dina momsalternativ? Så förstår jag dig bättre.

Du har 2 st momskonton, en för ingående och en för utgående moms. När sedan det är dags att betala momsen så för man över resultaten för de momskonton som jag nyss nämnde till ett avstämmningskonto för moms.

Det är väl en Enskild firma som du har? Då har du ingen möjlighet att dra denna kostnad för dig personligen, det gäller bara för den personal som man har.

Det enklaste är att man går på kontoutdragets datum när du prickar av.

Ordningsgång; Kontantmetod eller fakturametod, vilket har du?
Kontantmetod;
Verifikationer som du bokför gör du i datumsordning när de är betalda. Använd dig av ett företagskonto där du bockar av in och utbetalningar.
Du numrerar som du säger alla verifikationer i nummerordning, du får inte bryta denna ordning under redovisningsperioden som förmodligen är ett kalenderår.
Du behöver inte byta pärm under tiden, bara när den är full. Du byter bara pärm när du börjar på ett nytt år. Dina verifikationer ska konteras med stämpel, (enligt god redovisningssed) som du köper på ett kontorsvaruhus eller där dom säljer kontorsmaterial. Den ruta som du får av stämplen skriver du in kontonummer och summan på debet och kredit sidan så att dessa balanserar. Det ska vara lika stora belopp i debet som kredit för att verifikationen ska vara i balans.

När du sedan har månadsbrytning så ska du göra en sammanställning för hela månaden innan du börjar på ny månad.

Om du kan så ska du skriva ut följande varje månad som du sätter i en speciell pärm.
Verifikationslista, Huvudbok (sammandrag för månaden), Balansräkning, och Resultaträkning.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2012-01-08, kl 15:22

Fillee

Fillee

Inlägg: 7



Inlägg 7 av 9

2012-01-08, kl 15:40

Fillee

Fillee

Inlägg: 7

Det stämmer bra att det är en enskild firma som jag har.
Det går inte ens att få tillbaka momsen på gymkortet då va?

Jag använder mig av kontantmetoden.

Har jag förstått följande rätt:

* Jag bokför verifikationerna på det datum som pengarna dragits från mitt konto.
* Verifikationerna ska sitta i en pärm månadsvis i den ordningen som dom blivit utskrivna ej betalningsdatum.
* I pärmen sätter jag förutom verifikationerna med kontering och verifikationsnummer även ett bankkontoutdrag och en verifikationslista.

Som du ser på bilden som jag laddad upp verkar det bara som att jag kan använda mig av två olika konton, ibland kan väl fler konton behövas hur går jag till väga då?

Som du också ser på bilden så är bokföringsdatum på kameran den 25/12 men pengarna är inte dragna förens den 27/12 ska jag då ändra det till den 27/12 för att det ska bli korrekt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2012-01-08, kl 15:41

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Kunde inte hitta bilden. Maila mig på [email protected] istället.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2012-01-09, kl 11:29

nimeide

nimeide

Inlägg: 3

http://www.ecinbox.com is indeed a good trading platform, which I ordered a factory unlocked iphone 4S soon receipt of the goods and the price is very cheap, quality is very good, if you are interested welcome to log into the selection It will not let you down, want to choose their favorite products.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat