Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp av material med privatkortet.

Inlägg 1 av 6

2012-01-09, kl 01:02

j.b

j.b

Inlägg: 9

Inköp av material med privatkortet.

Hej!!

Använde fel kort (mitt privatkort)när jag köpte lite kontorsmaterial till firman (enskilt). Hur bokför jag?

Tack // Jean

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2012-01-09, kl 11:05

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Du bokför som en egen insättning. Du använder konto 2018 på kredit.
konto 2641 ingående moms och slutligen 6110 kontorsmaterial på debet.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2012-01-09, kl 14:18

j.b

j.b

Inlägg: 9

Tack!!

Har valt kontantmetoden som bokföringsmetod. Ska jag bokföra detta när jag köpte materialet eller ska jag bokföra när jag betala fakturan som jag kommer att få nästa månad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2012-01-09, kl 14:41

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Kontantmetoden; Redovisa (bokför) fakturan när den betalas.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2012-01-09, kl 16:40

j.b

j.b

Inlägg: 9

Tack.

Finns det något hemsida där man kan går in och kolla på kontonummerna?
Undra om det är olika konto nummer beroende på vilken bokföringsprogram man använder eller har alla bokföringsprogram samma kontonummer?
Har för mig att egen insättning konto nummer är 2017 ingående moms 2640 t.ex eller har jag fel??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2012-01-09, kl 23:31

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Det finns olika kontoplaner, jag har själv EU2009.

En kontoplan innehåller alla nödvändiga konton för alla transaktioner som rör företaget. Kontona kan vara material, hyror, löner etc. Kontoplanen ska gärna följa ett system. De två vanligaste systemen i Sverige är BASkontoplanen eller EUkontoplanen. För att ta reda på vilken kontoplan ditt bokföringsprogram använder kan du kolla numret på kassakontot. Det ska ha nr. 1010 i BASkontoplanen och 1910 i EUkontoplanen.

Det finns fyra olika kategorier av konton: Tillgångar, skulder, intäkter och kostnader.

Tillgångskonton: Tillgångar beskriver sådant som företaget äger och det gäller både likvida medel och fysiska tillgångar såsom maskiner. Även kundfordringar ses som en tillgång. Förskottsbetalningar ska däremot in i kategorin Skulder. Tillgångskonton har ett nummer som börjar med siffran 1.

Skuldkonton: I den här kategorin hamnar firmans skulder, t.ex. skulder till banken eller till leverantörer. Även kapitalet som ägarna gick in med i firman vid starten ses som företagets skulder till ägarna. Skuldkontonas nummer börjar med siffran 2.

Intäktskonton: En intäkt uppstår när företaget säljer en produkt eller en tjänst. Förflyttning av pengar mellan olika konton räknas inte som en intäkt. Det gör däremot rabatter – dock är dessa att beteckna som negativa intäkter. Intäktskontonas nummer börjar med siffran 3.

Kostnadskonton: Här hamnar firmans alla möjliga sorters kostnader – material, löner, hyra, transporter, avskrivningar etc. Dock ej investeringar. Kostnadskonton börjar med siffran 4, 5, 6, 7 eller 8.

Länk till flera olika kontoplaner.
http://www.bas.se/a9.htm

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat