Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skatt enskild näringsidkare

Inlägg 1 av 3

2004-12-13, kl 14:23

username

Per
Ejerhed

Inlägg: 13

Skatt enskild näringsidkare

Som anställd får jag tjäna cirka 16 000 utan att behöva skatta för pengarna har jag för mig. Hur är det om jag driver egen firma som enskild närindsidkare, gäller samma princip? Behöver jag inte skatta på det första 16 000 som företag går i vinst med per år?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-12-13, kl 18:46

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Företaget betalar sociala avgifter. har man ett företag ska man inte kvitta det fullt ut precis som du säger. Jag hade skrivit så en gång men skattemyndigheten drog till 0 och fick bakläxa.

Lars
[email protected]
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-12-13, kl 23:34

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det spelar ingen roll om det är från näringsverksamhet eller från anställning, de första 16000 man tjänar per år är skattefria genom grundavdraget. Det avdraget ökar sedan upp till en viss inkomst för att sedan sjunka igen. Det varierande grundavdraget tillkomm isamband med skattereformen som tog bort den progressiva skatten, och genom att istället alla hade samma skattesats men olika grundavdrag. Det är alltså inget avdrag du själv gör utan som SKM använder vid uträkningen av skatten. Grundavdraget är alltså helt personligt så det påverkar inte arbetsgivar/egenavgifterna, dessa betalas från första kronan (nästan iallafall).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat