Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Importera Kina

Inlägg 1 av 6

2012-01-18, kl 13:28

Nicz

Nicz

Inlägg: 1

Importera Kina

Hej!

Jag är helt inne i detta med Importera div produkter från Kina.
Läser mycket här och där men fortfarande osäker på hur man startar å går vidare...

Därför söker jag nu information, tips å trix... ang allt egentligen...

Nån kunnig som vill växla meningar??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2012-01-18, kl 15:47

hugomannen

hugomannen

Inlägg: 13

Hej!Import kan vara både roligt och lönsamt om man hittar bra produkter.Jag har faktiskt redan importerat från Kina i mindre skala till vänner och bekanta.Det finns hur många kvalitets produkter inom olika områden som helst och till mycket bra priser.Detta fungerar ju utmärkt om man vill ha en lite verksamhet t.ex.hemifrån.

Du får gärna skriva en rad till mig så kan vi diskutera saken vidare.


Hälsningar Per!

Mejla mig direkt: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2012-01-25, kl 22:11

Pege

Pege

Inlägg: 18

Jag har importerat från Asien i 20 år. Det finns fallgropar, den saken är klar, mitt ibland alla enorma möjligheter. Grundläggande är att inse att man får det man betalar för. Vill du köpa skräp billigt så finns det, liksom produkter i världsklass.

Läs på om affärskulturen och var noga med vem du köper av.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2012-02-01, kl 00:34

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

En stark rekommendation kan vara och börja på www.aliexpress.com. Priserna är dock dyrare än om du köper direkt från tillverkare men du kommer iaf sakta in i branschen och kan knyta enormt mycket kontakter genom sidan. Jag har beställt allt möjligt till mig själv, vänner, familj och till och med sålt en hel del prylar via den sidan.

PS: Lita aldrig på kineserna till 100%!!

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2012-02-27, kl 21:09

Tomba

Tomba

Inlägg: 13

Asiater är nog ganska lika oss nordbor, här är tre regler som man kan ha med sig.

Regel nummer ett: Var trevlig och visa respekt, det kommer man långt med.

Det är inte särskilt svårt att kommunicera med asiatiska leverantörer men det finns vissa saker att tänka på speciellt.
Med risk för att låta fördomsfull, försätt inte den du talar med i en situation där denne riskerar att "tappa ansiktet" t.ex. om en vara inte håller måttet, tala om vad som är fel men gör det på ett sätt som inte förringar deras kunskap eller noggrannhet etc.

Regel nummer två:

Var mycket tydlig med vad du förväntar dig av en vara, lämna inget åt slumpen.
Det är inte underförstått att en vara ska klara vissa kriterier.
Du får exakt det du ber om. ställ gärna kontrollfrågor, det är inte farligt, det visar också att du är seriös och värdesätter deras kunskap. En standard som är vanlig i asien kanske inte klarar europeiska krav.

Regel nummer tre:

Egntligen ska denna ligga överst.
Kontrollera noga företaget du tänker göra affärer med.
På alibaba finns det tusentals bra tillverkare,agenter,traders och tyvärr många bedragare.
Det är vanligt att man får betala varan i förskott, därför är det extra noga att kolla så att allt verkar stämma, representerar verkligen personen du talar med företaget som han/hon säger, finns företaget i verkligheten, hur länge har de verkat på alibaba, finns det referenser? osv.
Det är väldigt billigt i kina men låter det för bra för att vara sant, kanske det är det också.
Betala aldrig via WesternUnion om du inte gort affarer med företaget tidigare och vet vem de är.
Läs igenom forumet på alibaba de har en särskild sektion som handlar om bedrägerier.

Ja vad kan man mer säga. det skiljer ca: 6-7 tidzoner så den effektivaste mailkoversationen har man fram till 10-11 snåret. Men jag har märkt att i Kina jobbar de ofta utanför ordinarie arbetstid, ibland får man mailsvar vid alla möjliga
tidpunkter på dygnet.

Frakt:

Paket med flyg är inga konstigheter det mesta går med de stora bolagen, DHL eller UPS. Ibland med tull ibland utan, men räkna alltid med tull ändå.

Om leverantören bokar frakt med båt, tänk på att i det priset ingår inte tull och moms etc. FOB är bara fram till vår hamn sen tillkommer tull, moms på tull och fraktkostnad, diverse hamnavgifter, inrikesfrakt som du betalar till nåt random fraktbolag. T.ex. en vara som väger 25kg och kostat 5000kr. inkl. FOB frakt kan i slutändan ha kostat dubbelt så mycket när du har den utanför dörren.

När man etablerat en kontakt med en leverantör och börjar ta hem större volymer (tycker jag) bör man leta fraktalternativ.
Det finns många företag som kan ta hand om hela transporten från dörr till dörr.
De offerter jag har fått har stämt ganska bra med verkligheten.
Fördelen är att det blir billigare, man får kontroll på fraktkostnaderna.
Nackdelen kan vara att det krävs lite extra förarbete med transportbokningen.


Det bästa med att handla med kina är om man får en bra kontakt med säljaren.
I början är det mycket "dear Mr." och "Best regards" och efter ett tag pratar man om allt möjligt och världen börjar "krympa".

//Tommy

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2012-02-27, kl 21:34

Pege

Pege

Inlägg: 18

Bra sammanfattat Tommy. Artigheten är viktig, ge beröm och understryk hur angelägen du är om bra och långsiktiga relationer. Att träffa din leverantör är det överlägset bästa. Jag har ännu inte träffat någon leverantör som inte är gästfri, bjuder på både på restaurang (kinamat på riktigt, härligt!) och små presenter. Ha gärna med en present själv, det uppskattas. Och en sak till; visitkortet. Ges och tas emot med båda händerna. Vik inte och stoppa inte ner i (bak)fickan det första gör.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat