Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

hög preliminärskatt

Inlägg 1 av 3

2012-01-23, kl 18:27

jessgust

jessgust

Inlägg: 7

hög preliminärskatt

Hej,

Jag har en enskild firma. Idag fick jag besked på vad jag ska betala i preliminärskatt varje månad från och med februari. Jag har tidigare betalat runt 500 kr/mån, nu har det ökat med 1000 kr, alltså 1500 kr/mån. Väldigt mycket tycker jag!

Jag har precis fått ett nytt jobb och kommer att få högre lön - dessutom kommer jag att minska på verksamheten och inte jobba lika mycket med min firma i samband med detta.

Jag kommer förmodligen att ha inkomster på ca 4-5000 kr/mån i företaget och troligtvis inga utgifter, därav ett överskott på ca 40000 kr under 2012. Min lön från min arbetsgivare kommer att även att öka totalt 2012, som jag nämnde tidigare. I och med att jag kommer att jobba mindre med företaget och istället jobba via min arbetsgivare, kommer preliminärskatten att sänkas mot vad den ligger på idag, om jag ändrar den debiterade preliminärskatten? Annars känns det ju som att pengarna bara kommer att försvinna ur företaget, till skatt.

Antar att jag ska använda mig av preliminär självdeklaration-blanketten där?

Tacksam för svar!

Mvh
Jessica

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-01-26, kl 00:19

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ungefär hälften brukar gå åt till skatt och sociala avgifter. Blir det mindre har du lånat ut mycket till SKV till minimal ränta vilket är dumt.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-02-04, kl 09:14

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Du får ju pengar tillbaka om du har betalat för mycket vid deklaration. Ändra F-skatt på Verksamt, du loggar in dej med Bank-ID. Jätteenkelt.
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat