Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Kostar det något att ha företag?

Inlägg 11 av 15

2012-01-26, kl 00:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Som PG säger så kan köra via ett paraplyföretag, men det är inte gratis heller och bokföringen i ett mindre företag är inget märkvärdigt svårt att göra själv i enskild firma. Däremot A-kassa kan vara problem med om man har för stor andel i gena företaget. Själv har jag som företagare aldrig varit med i någon kassa och även om man är sjuk någon dag har man ingen glädje av den men det finns bra sgi man har rätt till som företagare.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2012-01-26, kl 19:28

hugomannen

hugomannen

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av: Pege

Citat:

Ursprungligen postat av: lovedager

Hej!

Jag sysslar med webbutveckling på min fritid och gör lite då och då ett mindre jobb. Ganska ofta frågar kunden om jag har f-skatt, och jag svarar att nej jag gör bara detta på min fritid. Vissa ryggar då tillbaka, och det är ju inte kul.

Så därför till min fråga.
Kostar det något att bara starta ett företag, en enskild firma i det här fallet?
Jag gör som sagt bara kanske 0-4 jobb per år, och jag vill ju inte att det ska kosta mig något ifall jag inte hinner med något ett år..

(Jag är helt ny på det här med företag, så säg bara till om jag glömt någon viktig punkt :) )

Mvh
Love Dager



Starta inte eget! Även ett litet företag måste ha bokföring och upprätta bokslut och flera olika deklarationsbilagor. Om du inte redan är expert på bokföring, så måste du köpa in tjänsten. Under 20.000 per år är det svårt att komma undan med. Blir du arbetslös eller sjuk så får du problem med F-kassa och A-kassa om du har ett registrerat företag.

Kör via ett paraplyföretag i stället, t ex Frilans Finans. Som att köra eget, men utan alla problem som eget företag innebär.



Det är inte så krånglig bokföring om du startar enskild firma.Däremot att starta t.ex.aktiebolag är mer komplicerat.Som tidigare sagts så måste du naturligtvis redovisa,men att det skulle kosta 20.000 eller mer som tidigare skribent säger är helt överdrivet.Du kan få en bra ekonomisk rådgivare som hjälper dig med deklarationen mm. för betydligt mindre än så!

Det som du kan göra om du inte vill starta eget är att antingen bli egenanställd eller uppdragstagare där ett annat företag står för administrationen och du betalar dom en viss provision som kan vara mellan 5-10% på kostnaden.Du kan titta på:
www.egenanstalld.se/boken/ där finns en bok som kommer ut.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2012-02-04, kl 00:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är inte särskilt svårt att själv bokföra de få transaktioner man har i en enskild firma.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2012-02-04, kl 14:58

Pege

Pege

Inlägg: 18

Medger att 20.000 är väl tilltaget, men att det mycket väl kan hamna på denna nivå. Även eget arbete med bokföringen skall värderas. Bokföra själv kan man göra om man har kunskaper eller vill investera i att lära sig, låt bli annars. Svårt eller inte beror på intresse och kunskaper. Klantar man till det så kostar det. I detta fallet verkar frågeställaren ha en väldigt liten verksamhet. Då verkar det vara klokt att överväga egenanställning i stället för att ta de risker och merarbete som ett registrerat företag innebär för 1-4 fakturor per år. Växer verksamheten så kan man gå vidare till att registrera företag.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2012-02-04, kl 21:47

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om man kommer över 30.000 på dessa fåtal fakturor ska du starta företag. Om företaget går med förlust i början då du ev köpt mer än du sålt så är det helt naturligt. Du får ju då ochså tillbaka mellanskillnad på momsen.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2