Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hobby eller Enskild firma

Inlägg 1 av 4

2012-01-31, kl 02:54

j.b

j.b

Inlägg: 9

Hobby eller Enskild firma

Har starta enskild firman. Där tror jag på en omsättning 50000/år
Hur blir det om jag omsätter mindre än 30000:-/år ist för 50000:-/år
Kan skatteverket återkalla min F-skattsedel och säga att jag ska ha en hobby verksamhet ist?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-02-04, kl 21:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Den nya regeringen vill ha företag och om du händelsevis skulle sälja något mindre än beräknade summa så är jag övertygad att man inte kommer att slå ner på det. Tänk på att även om det skulle vara hobbyverksamhet så får man dra hela kostnaden inkl moms.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-02-05, kl 18:38

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Lars: Man får väl inte dra moms när man har hobbyverksamhet? Sen så räknas det väl inte som hobby om man har som mål att tjäna pengar på det, och då spelar det väl egentligen ingen roll om man har det som enskild firma. Att man kan kalla något för hobbyverksamhet är ju för att man t.ex ska kunna sälja lite saker på tradera eller till vänner utan att behöva starta företag för det. Det är i alla fall så jag har förstått det, och det var så skatteverket förklarade det för mig när jag skulle starta företag.

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-02-05, kl 22:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nej man får inte dra moms och behöver inte heller ta upp moms vid hobbyverksamhet. Det är först om man har en omsättning på minst 30´. I andra länder har man kommit lite längre än landet LAGOM så där ligger beloppen en bit över
100´innan man behöver redovisa. Nyligen bedömdes en traderaförsäljare bedriva verksamhet men min gissning är att det gällde ganska stora belopp. Vad som kan vara bra att göra även om man bedriver hobbyverksamhet är att ha en uppfattning av vad man har möjlighet att dra som kostnad om händelsevis SKV skulle knacka på. Själv gjorde jag en långresa ner genom Europa i början på 80-talet. under ett par veckor. Avslaget var väntat när SKV inte godkände avdraget, Mitt brev var redan skrivet. det var bara vart det skulle sändas som saknades. Dan däpå hade de svaret och naturligtvis godkändes det direkt.
Mina ärenden idag firar 10-årsjubileum och är uppe hos JO, ja har även hos JK. Boken KVINNA I STRID som jag kom ut med förra veckan var en av de saker man indirekt stoppade.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat