Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Problem med att få kreditfakturor. Löses?

Inlägg 1 av 2

2012-02-02, kl 09:23

Lisen

Lisen

Problem med att få kreditfakturor. Löses?

Hej.

Jag har stött på problem 2 gånger på kort tid med att få en korrekt faktura, ena gången av ett stort försäkringsbolag och andra gången av ett internetföretag. I det sistnämnda fallet beställde jag material och gjorde en retur på 2 artiklar och bad i samma veva om en ny faktura tillsammans med en kreditfaktura. Fick endast en ny faktura och då med samma fakturanr.

Jag bokför enligt faktureringsmetoden - hur löser jag detta?

När det gäller försäkringsbolaget så har jag fått en räkning om 1960 kr som skulle vara 240 kr, vilket jag har påtalat för dem och bett om rättelse. Räkningen skall vara betald den 7 februari och de har meddelat att de skickar ut en ny faktura i mars... (?!) och när man försöker få tag i rätt person så är de självklart inte inne och ringer heller inte tillbaks. Jag har skickat mail till dem där jag bestrider fakturan.

Tacksam för svar

Vera Lisenstedt, reg.fastighetsmäklare

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-02-04, kl 10:06

Balansekonomi

Balansekonomi

Hej! Du har redan bokat in fakturorna eftersom du använder dig av faktureringsmetoden.

Lösning på första fakturan;
Du döper om den sista fakturan (den rätta), sätt ett K framför fakturanumret, du skapar då själv en kreditfaktura. Kreditera mellanskillnaden på de konton som du använde första gången. Du får då ett saldo som överensstämmer med den nya fakturan.

Så kan du göra med fakturan från försäkringsbolaget också.
Alternativt kan du ju betala fakturan och boka en leverantörsfordran på mellanskillnaden. Du tar bort fordran när den nya fakturan ska bokas in. Ta en kopia på den första och häfta ihop med den nya fakturan så har du allt underlag på plats.

Hoppas du har fått svar på dina frågor.

Mvh Thomas B

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat