Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fel med avskrivningar

Inlägg 1 av 7

2012-01-31, kl 02:09

MorTho

MorTho

Inlägg: 4

Fel med avskrivningar

Hej!

Jag har nog gjort ett märkligt fel med mina avskrivningar på inventarier inköpta för fyra år sedan. Jag hade tänkt använda 5-årsregeln, dvs. avskriva med 20 % av ursprungsbeloppet under 5 år.

Problemet är att jag skrivit av på fel sätt:

1) Första året: Ursprungsbeloppet (dvs. inköpsvärdet exkl. moms) minus 20% av ursprungsbeloppet.
2) Andra året: Detta nya belopp minus 20% av det nya beloppet (ej 20% av ursprungsbeloppet!)
3) Tredje året: som andra året.

Min tanke är nu att åtgärda detta för 2011 års redovisning i ett svep, dvs. ta 20 % av ursprungsbeloppet, gånga detta med 4, och därefter subtrahera från ursprungsbeloppet.

Problemet är nu hur jag för in detta i bokföringsprogrammet. Min första tanke var att jag måste manuellt nolla den ingående balansen från år 2010 på kontot 1229 för Ackumulerade avskrivningar (eftersom jag gör alla föregående avskrivningar i ett svep). Men detta gjorde att jag min balansräkning inte gick ihop!

Jag testade därför att behålla den ingående balansen från år 2010, men då är mitt problem(?) att summan av mina anläggningstillgångar i balansräkningen hamnar på -24000kr! Man kan väl inte ha ett minusvärde på anläggningstillgångar!?

Tacksam för hjälp i rätt riktning (och jag förklarar mig gärna ifall jag uttryckt mig oklart)!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2012-01-31, kl 15:52

KatarinaPS

KatarinaPS

Inlägg: 2

Du får göra en ny bokföringsorder och kreditera hela IB 2011 per 0101, sedan debitera det nya beloppet dvs 80% av ditt inköpsvärde på samma datum. Förstår du? Kan ha missat årtalen här för man kan ju inte se ursprungsinlägget när man svarar men det är ju samma princip oavsett åt.
Hoppas det löser sig!
Mvh Katarina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2012-01-31, kl 22:12

MorTho

MorTho

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: KatarinaPS

Du får göra en ny bokföringsorder och kreditera hela IB 2011 per 0101, sedan debitera det nya beloppet dvs 80% av ditt inköpsvärde på samma datum. Förstår du? Kan ha missat årtalen här för man kan ju inte se ursprungsinlägget när man svarar men det är ju samma princip oavsett åt.
Hoppas det löser sig!
Mvh Katarina



Stort tack för svar Katarina!

Jag förstår dock inte riktigt principen... ;-) Vilka konton ska jag använda när jag bokför enligt den metod du föreslår ovan?

(Känner att jag nog behöver pallra mig iväg till en redovisningskonsult för att reda ut det här...) Jag kan förresten tillägga att jag skrev om problematiken (ifall jag nu bara kan byta till att skriva av med 20% av inköpsvärdet) till SKV, och de svarade snabbt: "Det är riktigt uppfattat så länge ni inte skriver av i för hög takt så är det ok. Det är dock möjligt att ni kanske får en förfrågan i samband med en eventuell utredning, men ni kan ju visa att justeringen är skattemässigt korrekt i så fall." Det känns i alla fall tryggt, men nu ska jag bara se till att få ihop balansrapporten också!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2012-02-01, kl 14:12

KatarinaPS

KatarinaPS

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: MorTho

Citat:

Ursprungligen postat av: KatarinaPS

Du får göra en ny bokföringsorder och kreditera hela IB 2011 per 0101, sedan debitera det nya beloppet dvs 80% av ditt inköpsvärde på samma datum. Förstår du? Kan ha missat årtalen här för man kan ju inte se ursprungsinlägget när man svarar men det är ju samma princip oavsett åt.
Hoppas det löser sig!
Mvh Katarina



Stort tack för svar Katarina!

Jag förstår dock inte riktigt principen... ;-) Vilka konton ska jag använda när jag bokför enligt den metod du föreslår ovan?

(Känner att jag nog behöver pallra mig iväg till en redovisningskonsult för att reda ut det här...) Jag kan förresten tillägga att jag skrev om problematiken (ifall jag nu bara kan byta till att skriva av med 20% av inköpsvärdet) till SKV, och de svarade snabbt: "Det är riktigt uppfattat så länge ni inte skriver av i för hög takt så är det ok. Det är dock möjligt att ni kanske får en förfrågan i samband med en eventuell utredning, men ni kan ju visa att justeringen är skattemässigt korrekt i så fall." Det känns i alla fall tryggt, men nu ska jag bara se till att få ihop balansrapporten också!



Ok, ska försöka förklara lite tydligare. Du får aldrig ändra IB elle UB i ett tidigare bokföringsår så 2010 är uteslutet att ändra något i. Om du nu använder 1229 för ack. avskrivningar så behöver du inte krångla något alls med att nollställa de avskrivningar som du gjort. Det enda du behöver göra är att räkna ut hur mycket du skulle ha skrivit av sammanlagt på de år som gått ( 2009 & 2010 tror jag ) och lägga till den summa som du ska skriva av för 2011 ( enl 20% regeln ) och dra av det IB du har per 20110101. Det belopp du då får lägger du som avskrivning för år 2011. Däremot kan du inte i det här fallet göra någon avskrivning där ditt bokföringsprogram gör beräkningen för då blir det fel.

Blev det lite klarare nu? Annars får du återkomma!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2012-02-01, kl 18:16

MorTho

MorTho

Inlägg: 4

Japp, jag tror jag förstår bättre nu! Jag gör ett försök att justera bokföringen (det börjar bli många överstrykningsrader i b-programmet nu...), och återkommer hur det gick.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2012-02-04, kl 10:26

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! En liten anmärkning bara. Rör inte till det genom att ändra några IB. Kör endast diffen på en bokföringsorder. Tänk på de nya reglerna där man får kostnadsföra inventarier direkt upp till ett halvt prisbasbelopp. För 2010 21200kr och för 2011 (tax 2012) 21400kr. Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Exempel, har du köpt en kamera för 20000 kr. drar du allt på en gång. har du köpt 2 st kamror för 20000 st är tillsammans 40000. dessa ska då ses som en investering som över stiger reglerna för direkt kostnadsföring. Dessa får då bedömmas som ett objekt och ska då skrivas av med de regler som finns.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket.

Mvh Thomas B

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2012-02-06, kl 14:40

MorTho

MorTho

Inlägg: 4

Tack Thomas och Katarina! Jag gjorde så att jag tog med mig bokföringen till en redovisningskonsult som hjälpte mig, men det var ändå skönt att kunna ha förberett hemma med era tips som hjälp. :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat