Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp med skatt och avgifter!

Inlägg 1 av 5

2012-02-09, kl 21:17

username

Medlem
#45435

Inlägg: 6

Hjälp med skatt och avgifter!

Hejsan!
Är ny inom företagande och behöver er hjälp lite grann.

Jag skall prissätta mina produkter, men skulle då vilja veta hur mycket av det totala man får behålla som vinst/lön.

Om vi säger att jag säljer en produkt (klädesplagg) för:
2000kr inkl moms till kund.
Inköpspris av produkten är 1000kr inkl frakt och tullavgifter m.m.
Hur mycket av den kvarvarande 1000-lappen kan jag räkna hem som Lön/vinst?


Jätte tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-02-15, kl 19:26

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det går inte att svara på utan att veta en massa andra uppgifter som t.ex. hur gammal du är, var du bor, om du är medlem i kyrkan, om du har andra inkomster...

Det är alltså ganska så komplext att beräkna hur mycket man får kvar. Det är därför vi har utvecklat programmet eFRedo som löpande kan visa hur du ligger till skattemässigt.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-03-01, kl 10:54

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Som Stifor skriver i sitt inlägg så krävs alla dessa parametrar för mer exakt svar. Men som jag har skrivit förut i ett annat inlägg så är det naturligvis roligt att veta hur mycket som man kan ta ut i lön under verksamhetsåret utan att behöva vänta till bokslutet. Rent generellt så kan man ta ut 50% av nettovinsten.

I ditt fall med en försäljningsumma på 2000 kr inkl. moms. så blir det följande,
2000x0,8=1600 Försäljningspris minus moms.
1600-1000=600 Försäljningspris exkl. moms minus totala kostnaden för produkten.
600-50%=300 kr. Beloppet är nettot som du kan ta ut, de andra 300 kr som blev kvar ska täcka egenavgifter och din källskatt.

Hoppas detta svar var till din belåtenhet
Mvh. Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-03-01, kl 19:25

stifor

stifor

Inlägg: 386

Att man, som Thomas skriver, generellt får behålla 50 % stämde kanske hyfsat bra för ett antal år sedan. Numer är skatterna dock betydligt lägre och man får ha ett resultat av enskild verksamhet på närmare 900.000 för att komma upp i ett läge så att hälften måste skattas bort. Lägre resultat ger effekten att betydligt mer än hälften får behållas.

Jag utvecklade för ett antal år sedan eFRedo av den anledningen att det inte fanns något bokföringsprogram på marknaden som kunde visa en "riktig" (dvs skatteuträknad) resultatrapport för den som driver enskild firma. Att hela tiden under året (utan att behöva vänta till bokslutet) kunna se hur man låg till skattemässigt och därmed veta hur mycket man kunde konsumera privat, såg jag som en självklarhet.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-03-02, kl 17:50

Lön för mödan

Lön för mödan

Inlägg: 4

Du undrar Hur mycket av den kvarvarande 1000-lappen kan jag räkna hem som Lön/vinst?

Om du ska beräkna vad du kan ta ut i lön vill jag tipsa dig om att kolla Lön för Mödan med Lönefakta och Lönestatistik. Där hittar du också uppgifter om arbetsgivaravgifter och försäkringar. Gå till Lön för Mödan på www.lonformodan.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat