Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild Firma, Statlig skatt 0%-20%-25%

Inlägg 1 av 4

2012-02-17, kl 11:53

username

Roger

Inlägg: 4

Enskild Firma, Statlig skatt 0%-20%-25%

Funderar på att starta en liten egen firma som ett litet hobby projekt vid sidan av mitt ordinarie arbete.

Håller som bäst på att läsa in och ta till mig fakta från alla håll och kanter, läser då bland annat här http://www.verksamt.se/portal/web/gu...r-och-avgifter om skatter och avgifter mm.
Fastnade vid detta:

Statlig skatt:
20% på belopp över 384.600
25% på belopp över 545.200

Min lilla hobby firma kommer aldrig komma i närheten av dessa belopp, däremot har jag en årslön som anställd på 384,600:-.

Betyder detta att jag måste betala den 20%-iga statliga skatten redan från första vinstkronan i företaget? Isf blir det nog inte värt det tyvärr.

Fungerar det annorlunda med kommanditbolag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-02-17, kl 12:48

username

Roger

Inlägg: 4

Har hittat svaret, så jag svarar mig själv:
Det verkar vara så illa att jag min firma (som nu inte kommer startas) kommer beskattas med 50% från första vinstkronan.
Så om jag startar denna firma får jag betala 20% mer i skatt på varenda vinstkrona jämfört med om någon annan startat exakt samma firma. Kanon. 20% är ju inte direkt lite. Om någon som har lägre lön eller fast anställning bestämmer sig för att konkurrera med mig, kan de ju prisa bort mig hur lätt som helst.

Kan säga att det inte blir någon firma för min del. Välfärdssamhället kommer därmed inte få en spänn i extra skatt. Om den statliga inkomstskatten avskaffats eller varit betydligt högre hade jag antagligen kört igång och betalat 30% kommunalskatt.

Nu hade jag ju ingen monsterbusiness på gång, men undrar hur många företag som inte startas varje år pga att skatteverket blir giriga vid denna nivån?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-02-18, kl 19:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har så rätt men ändå inte under vissa förutsättningar. En av de jag hjälpte var i samma situation som du ungefär och åt honom sparade jag hela belopppet som översatt idag skulle ligga runt 150´Det finns ju mycket mer och en person skulle spara runt 1 million men avstod tyvärr. Han hade fått ett bra liv med verklig guldkant, det var i en sådan bransch där pengar bara flöt in.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-03-01, kl 11:18

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Du kan ju välja företagsform som ger dig en bättre skattelättnad.
Nu redovisar jag endast vad man kan göra utan att veta dina förutsättningar.

Enskild firma; Periodiseringsfond som ger dig möjlighet att skjuta på skatten i 5 år som också ackumeleras under denna period.

Handelsbolag och kommanditbolag; samma förutsättningar som enskild firma fast här är man minst 2 personer i företaget som är aktiva.

Aktiebolag; Insats 50 000 kr. Den vinst som du sedan får i företaget låter du stå kvar. Du tar istället ut en aktieutdelning till dig själv och skattar detta belopp under inkomst av kapital och därigenom så har du bara 30% i skatt på kapitalinkomster.

Hoppas att du fick det svar du önskade!

Mvh Thomas Bofelt
Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat