Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av uppdragsförsäljning

Inlägg 1 av 2

2012-02-22, kl 10:46

pshycic

pshycic

Inlägg: 50

Bokföring av uppdragsförsäljning

Hej.

Det är så här att jag nu sålt en vara åt en kund till en annan kund.
Eftersom försäljningen utfördes av mig som företagare och jag står för garantier har också köpesumman satts in på mitt konto. Jag vill nu bokföra den summan så att den inte belastar företaget och mig ekonomiskt i form av skatt.

Detta eftersom jag skall ut med pengarna till uppdragsgivaren igen minus min provision. Hur gör jag detta enklast?
Kanske blir enklare att svara om jag ställer upp de transaktioner som skett.

Försäljning - Fått in 150kkr på kontot
Återbetalning till uppdragsgivare - 140kkr

Vill alltså bara betala moms/skatt på min vinst.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-02-27, kl 22:00

pshycic

pshycic

Inlägg: 50

Hej.

Jag provar att beskriva mitt problem lite tydligare. Jag hoppas detta gör att jag kan få hjälp.

Dag1 - Jag utför en försäljning av en vara som inte är i företagets ägo. Jag gör en förmedling av varan. Pengarna från köparen sätts in på företagets konto. 149.900kr

Dag2 - Jag betalar sedan ett lån på varan som gamla ägaren har på 124.154kr till kreditbolaget.

Dag3 - Jag betalar tillbaka en del av pengarna till gamla ägaren. 10.586kr
Det är alltså inte hela mellanskillnaden eftersom jag behåller en del som provision på försäljningen.

Dag4 - Nya ägaren bli kompenserad av mitt företag pga missförstånd vid försäljningen. För över 2686kr till nya ägaren.

Någonstans här har jag gjort en vinst och den vill jag betala moms på. Jag har ingen som helst aning om hur jag skall bokföra eller var i vilken banktransaktion jag skall ta upp min vinst. Jag hade uppskattat om någon ville göra ett försök att hjälpa mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat