Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

direktavskrivning?

Inlägg 1 av 3

2012-02-28, kl 10:20

Peja

Peja

direktavskrivning?

Hej alla!

Jag är ny på forumet och även ny som företagare. Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på om direktavskrivning.

Som jag har förstått kan jag göra en direktavskrivning på 22000 kr exkl moms. Datorpaketet inkl program jag behöver mm kommer att kosta mig ca 25 000 kr exkl moms. Kan jag välja att köpa en del av det jag behöver denna månad, typ för 15 000 kr exkl moms och sedan köpa resten om en månad?

Är tacksam om någon kan svara

Hälsningar
Pejani

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-03-01, kl 10:26

Balansekonomi

Balansekonomi

Hej! Du har delvis rätt här. För inkomståret 2011 och taxeringsår 2012 så är avdragsbeloppet 21400 kr. Detta motsvarar ett halvt prisbasbelopp.

Nu till det trixiga, har investeringen ett naturligt samband (ska bedömas gemensamt) som det är i ditt fall så får du inte kostnadsföra beloppet på en gång. Du får alltså göra avskrivning på din dator under 3 år. Är datorns totala värde under prisbasbeloppet kan du kostnadsföra hela beloppet.

De nya reglerna infördes för inkomståret 2010 och gäller alla företagsformer.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-03-01, kl 10:35

Balansekonomi

Balansekonomi

Hej igen! Jag förstår att du ser hela investeringen på 25000 kr som datorköp? Det behöver du inte göra, du bokar datorn för sig, kostar den bara 15000 kr kan du kostnadsföra denna direkt och programvaror kostnadsför du på samma sätt. Du får bara inte komma upp över takbeloppet för datorn.

Sen är det ju så som du skrev i din fråga att investeringar som du gör under ett år blandas inte med nästa år, helt rätt.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat