Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import

Inlägg 1 av 3

2012-03-11, kl 06:56

ricto

ricto

Inlägg: 7

Import

Hej

Jag har kontakt med en svensk i Kina som pratar språket. Jag har bett henne att skicka hem produkter åt mig som jag är intresserad av. total 10 st enheter som väger max 1 kg. produkten skall jag testa för att se om kvaliten är bra för mina tilltänkta kunder i sverige.

Kostnaden 170 rmb
Frakten 103 rmb

Företaget verkar seriöst i kina som hon säger, de har bjudit in henne till företaget för visning och som hon säger är rätt ovanligt. oftast vill de bara ha mailkontakt.

Om allt verkar i sin ordning kommer jag att beställa ca 600-800st enheter till ett annat pris som vi får förhandla fram naturligtvis.

Frågan är vad kan jag betala för agenten i kina. tim pris?
Hur funkar det med Tullavgift och moms på varorna när de anländer till sverige?

Paketet har hon skickat till vår företagsadress i sverige.

Tacksam för lite hjälp i frågan.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-03-11, kl 19:27

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Uppgifter om tullavgifter får du enklast via Tullverket. Gällande moms, kontakta Skatteverket direkt. Det hade jag gjort om jag hade suttit i samma sits som dig. De som rimligen borde veta allt detta bäst är ju de två instanserna.

Hur mycket du ska betala agenten är troligen väldigt subjektivt även om det kan finnas riktlinjer för hur man ska tänka kring det. Mitt råd är väl att tänka på vad en produktansvarig skulle ha kostat ditt företag varje månad (med alla sociala avgifter inräknade+utlandsresor etc). Om din agent är vass på sin sak och levererar resultat och du kan få denne för mindre kostnad per månad än ifall du skulle ha anställt ett substitut då är agenten prisvärd.

Eller hur:)?

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-03-15, kl 17:29

fredrikgronkvist

fredrikgronkvist

Inlägg: 18

Ang. att besöka fabriker så är det ingenting man ens skall be om lov för att göra - det är en självklarthet. När vi skriver avtal har vi alltid villkor som säger att vi kan utföra inspektioner utan att notera ägarna i förväg - om de nekar detta är det antagligen så att er leverantör inte äger produktionsfaciliteten - vilket i sig inte är ett problem om denne utger sig för att vara just ett handelsbolag och inte en fabrik.

Håller med ovanstående rörande arvode. Gällande tullar så beror det helt på vilken typ av produkt det rör sig om - ni kan använda taric.tullverket.se för att få en överblick och därefter skickar ni ett mail till tullverkets personal för att få det bekräftat då vissa definitioner kan vara svåra att tolka.

Fredrik Grönkvist, ScandinAsian.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat