Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Några frågor...

Inlägg 1 av 1

2012-03-14, kl 20:03

Samson

Samson

Inlägg: 15

Några frågor...

Hej!

Jag har tagit fram en design på ett föremål inom sektorn för husgeråd. Designen i sig är relativt lik befintliga produkter men jag har gjort en modifiering som ger föremålet en unik egenskap som de befintliga produkterna inte har. Jag har kollat upp en hel del mot PRV och chansen att jag ska få mönsterskydd verkar vara stor.

Nu till mina bekymmer. Jag är ingen konstnär direkt och skulle därför behöva hjälp av någon som ritar upp designen åt mig så att jag kan registrera mönstret hos PRV. Min fråga är om det räcker med ett sekretessavtal mellan mig och den som ska rita eller behöver jag göra på något annat sätt för att inte riskera att idén blir stulen?

En annan fråga är om ni tror att jag kan ha möjlighet att sälja in idén till företag utan att ha ett mönsterskydd, dvs endast med en skiss och ett sekretessavtal som mina verktyg? Anledningen till min fråga är att jag inte är intresserad av att starta upp från scratch utan endast vill sälja idén, antingen för en engångssumma eller på licens. Drömscenariot vore att sälja till en stor drake, t.ex. Ikea. ;)

Tack på förhand för era svar!

Svara Svara med citat