Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Import av alkohol som ej finns att få tag i.

Inlägg 1 av 5

2012-03-18, kl 23:22

Daniel Skåne

Daniel Skåne

Inlägg: 17

Import av alkohol som ej finns att få tag i.

Efter att ha följt produktens framfart i USA och Frankrike kontaktade jag systembolaget för att se om det fanns något möjlighet att beställa hem det, men tyvärr fanns det ingen möjlighet mer än att plocka fram en order från leveratören direkt, systembolaget kommer inte att ta in det i sitt sortiment överhuvudtaget!

Produkten har hypats i olika musik videos och dricks av kändisarna *over there*

Ska man våga chansa att ta in denna produkt till Sverige för att lansera till Krogar och resturanger?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-03-21, kl 00:18

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Frågade du systembolaget om de tänkte köpa in det själva eller om de hade kunnat tänka sig att köpa in det från dig om du importerade? Det är ju en skillnad. Spontant så tänker jag att om inte ens bolaget är intresserade så måste de ju nästan betyda att de tror att de inte kommer bli så stor försäljning. Om jag vore dig så skulle jag göra en marknadsundersökning bland krogar och restauranger för att se om det finns något intresse, och om det gör det så kan du ju köpa in ett mindre parti, för att se om det säljer. Frågan är om det är svårt att bli godkänd som importör?

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-03-21, kl 08:18

handreasson

handreasson

Inlägg: 10

Hej Daniel,
Vad jag förstår med Systembolaget (rätta mig någon om jag har fel) är deras syfte att serva kunden och då de har monopol får de INTE neglera någon alkoholsort som en kund vill ha.

Givet den fråga som föregående skrivare nämner är det skillnad på om du importerar och de köper av dig eller att de lägger en order.

Lycka till!

MBA Entrepreneur & Inspirer
Economics & Management

+46 (0)70 302 25 61
Skype: henric.andreasson
www.henricandreasson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-03-21, kl 14:24

Daniel Skåne

Daniel Skåne

Inlägg: 17

Systembolaget visste ingenting om produkten och vad de såg så var det inget de skulle ta in i sitt sortiment den närmsta framtiden, tyvärr kunde de bara ordna fram det om jag tog fram kontaktuppgifter från leverantör. Frågan är hur man ska gå tillväga och om det är värt det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-03-21, kl 14:29

Daniel Skåne

Daniel Skåne

Inlägg: 17

Hejsan! Då systembolaget inte visste något om det så är det svårt att avgöra om det hade blivit en försäljning succe eller inte och som du skriver hade det behövts en marknadsundersökning för att se hur marknaden ser ut.

http://www.sparklingnuvo.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat