Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

skatter skillnader AB och enskilt företag

Inlägg 1 av 8

2012-04-03, kl 20:54

saqle

saqle

Inlägg: 9

skatter skillnader AB och enskilt företag

Jag trodde att jag förstod skillnaden i skatt mellan AB och enskild bättre men nu när jag har försökt tyda skatteverkets broschyrer så är jag inte så säker mer.
Hur fungerar det egentligen. I enskildfirma har man inkomstskatt och egenavgifter (ca 31 +30% eller liknande)på vinsten

& i AB betalar man sig själv lön så alltså skatt & arbetsgivaravgifter. Hur mycket blir det ungefär? 31+31 %?
Men sen betalar man efter detta även bolagsskatt på vinsten? Då betyder det ju att jag först betalar skatt på min vinst och sen skatt när jag året efter tar ut det i lön? eller tänker jag fel?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2012-04-05, kl 15:27

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Starta upp med enskild firma så behöver du inte tänka så mycket på en massa negativa konsekvenser. Där tar du ut vad du behöver och resultatet redogör man för året efter om verkligheten är plus eller minus.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2012-04-10, kl 19:44

MikeT

MikeT

Inlägg: 11

Hej
Du betalar "lika" mycket i en enskild firma, dvs skatt på resultatet + egenavgifter + inkomstskatt. Det finns ett scablonavdrag på egenavgifterna i enskild firma som inte finns i AB, men där har man en aktieutdelning som ger större möjligheter. Bokföringsmässigt så tycker jag inte att det skiljer sig så mycket om man håller sig inom 3miljonersgränsen, rätta ig om jag har fel :-).
Michael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2012-04-19, kl 13:22

kgsjoqvist

kgsjoqvist

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: saqle

Jag trodde att jag förstod skillnaden i skatt mellan AB och enskild bättre men nu när jag har försökt tyda skatteverkets broschyrer så är jag inte så säker mer.
Hur fungerar det egentligen. I enskildfirma har man inkomstskatt och egenavgifter (ca 31 +30% eller liknande)på vinsten

& i AB betalar man sig själv lön så alltså skatt & arbetsgivaravgifter. Hur mycket blir det ungefär? 31+31 %?
Men sen betalar man efter detta även bolagsskatt på vinsten? Då betyder det ju att jag först betalar skatt på min vinst och sen skatt när jag året efter tar ut det i lön? eller tänker jag fel?



Skillnaden är att i EF måste du skatta för hela överskottet av verksamheten som lön. Med eget AB kan du låta en del av vinsten stå kvar i företaget och skatta för den där. De flesta mindre AB brukar försöka få resultatet så nära noll som möjligt, för att slippa betala skatt på vinsten. En del av resultatet kan periodiseras, och du kan påverka med ditt eget löneuttag, avskrivningar m m.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2012-04-25, kl 09:55

seleb

seleb

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av: saqle

Skillnaden är att i EF måste du skatta för hela överskottet av verksamheten som lön. Med eget AB kan du låta en del av vinsten stå kvar i företaget och skatta för den där. De flesta mindre AB brukar försöka få resultatet så nära noll som möjligt, för att slippa betala skatt på vinsten. En del av resultatet kan periodiseras, och du kan påverka med ditt eget löneuttag, avskrivningar m m.



Inte alls riktigt. Du kan genom expansionfond få i princip samma beskattning i EF som i ett AB dvs 26,3 % av resultatet. Avsättning till expansionfond är skattemässigt avdraggillt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2012-04-29, kl 20:47

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Du kan spara mest utav vinsten i ett Enskild firma, förklaring på detta följer;

Det är inte så att det blir skattelättnader om man väljer det ena eller det andra. Fördelen med ett AB är att dom flesta tycker att ett AB är mer seriöst och du din tur får lättare att skaffa kunder. Skattemässigt gäller följande, företaget är en juridisk person och du blir anställd i ditt eget företag och tar ut lön. Företaget betalar skatt och arbetsgivaravgifter månaden efter löneutbetalning. Den eventuella vinsten (bolagsvinst, det som blir kvar kallas fritt eget kapital) som blir betalar man 26,3% på. Detta påverkar i sin tur möjligheten att utnyttja periodiseringsfonden till 100%. Vinsten blir ju mindre om man räknar bort lönekostnaderna. I ett AB så får man bara räkna 25% av vinsten som man kan lägga i periodiseringsfond, denna summa får man då betala en ränta på.

Fördelen med EF är att man skattar på hela beloppet året efter inkomståret(2011) d.v.s. taxeringsår 2012. Där utnyttjar man fonderna först för att sedan skatta på resterande resultat. Ingen ränta på fonden.
När man har ett AB så har man möjlighet att ta ut vinst i form av utdelning av vinsten. Detta sker efter att bolagsskatten är betald. Maximal utdelning på delägare är för 2012 127750 kr, är man två delägare får man dela på detta belopp. Detta belopp skattar du under kapital och skatten är bara 20%. Allt som överstiger detta gränsbelopp räkans som lön och skattas under inkomst av tjänst.

Så till kärnan av din fråga, vad är bäst skattemässigt?

Behåll din EF så länge du kommer under brytpunkten för statlig skatt med hjälp av fonderna. Du kan ”rulla” din vinst i 6 år och därefter drar man ifrån första årets avsättning och lägger på det nya årets avsättning till fonden. Du har ett paket med vinster sammanslaget under 6 år. Exempel, du sätter av 100 000 kr i vinst under tax.2012 detta behöver du inte skatta fram förrän tax.2018. nästa år lägger du till ytterligare 100 000 kr i fonden som du skattar fram tax.2019 och så vidare. När 6 år har gått så har du 600 000 i fonden. Det sjunde året lägger du till 100 000 kr och löser upp det första året, resultatet är att du fortfarande har 600 000 kr i fonden, detta är då skattefritt utan räntebelastning förrän du löser upp fonden.

Starta ett AB när du inte kan komma ifrån den statliga skatten och ta ut vinst i form av aktieutdelning, skattar bara 20% under kapital, se vad jag skrev ovan.

Mvh Thomas Bofeldt
Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2012-04-29, kl 21:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Balansekonomi har formulerat det väldigt bra vad jag sa i korthet. Jag kan förtydliga en sak och det är att man i enskild firma kan ta ut pengar när man vill vilket man inte kan göra i AB utan att betala skatt och soc. avgifter.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2012-05-28, kl 15:40

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej igen! Det fanns en fördel till med ett AB. Med brutet räkenskapsår så flyttade man skatteinbetalningen om det nu uppstod en sådan till år 2014 istället för 2013.

Detta har man nu ändrat på så att alla bolag som har ett brutet år ska betala som alla andra, så i framtiden så tjänar man ingen kredittid.

Mvh Thomas Bofeldt
Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat