Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Att ha företaget i hemmet

Inlägg 1 av 4

2012-04-15, kl 00:34

universum

universum

Inlägg: 5

Att ha företaget i hemmet

Hej. Jag har tillsammans med en vän ett handelsbolag, och som många andra så driver vi vår verksamhet i hemmet. Nu i deklarationstider så undrar jag om det är något man kan göra avdrag för.

Min dator använder jag t ex både privat och i jobbet. Vad jag förstått är det möjligt att göra något slags avdrag för detta? Hur gör man detta?

Undrar också om man kan göra nåt avdrag på ens bostadskostnader, t ex på hyran om man bor i hyreslägenhet? Det kanske inte är nån moms på hyreslägenheter? Jag har pinsamt dålig koll på detta. Men hoppas någon vänlig själ kan upplysa mig om vad som gäller.

Vi använder främst min bostad i nuläget för vårt företag, och har en del utrustning som tar upp plats. Så det är ju inte bara så att jag bor och äter i lägenheten, utan jag jobbar verkligen i den också och utnyttjar en del av lägenheten helt och hållet till företaget.

Undrar också om det finns nån regel eller lag mot att bedriva sin verksamhet i hemmet? Jag tror ju inte det, men bäst att fråga för säkerhets skull. Är det okej att sätta upp en dekal med sitt företagsnamn på ytterdörren om man bor i ett hyreshus?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-04-16, kl 15:23

gunka

gunka

Inlägg: 12

Jag tycker att du ska ta kontakt med skatteverket, de är väldigt angelägna att hjälpa dig och har även seminarium som är gratis. www.skatteverket.se
Jag tror inte du kan dra av för en befintlig dator, däremot när du köper en ny. Jag har för mig att man kan dra av för arbetslokal om lokalen är skild från övrigt boende, men som sagt, snacka med skatteverket.

Gunilla Karlén
[email protected]
http://www.gunka.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-04-16, kl 18:08

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Clas Ramert har gjort en bra sammanfattning på skatter.se

http://www.skatter.se/?q=node/395

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-04-29, kl 21:09

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej!
Avdrag i enskild firma för lokal i privatbostad – två metoder
För en enskild näringsidkare som arbetar hemma i sin privat­bostad finns det två olika metoder för att dra av kostnader för lokal i egen bostad:

•Schablonavdrag
•Verkliga kostnader
Schablonavdrag
För att få göra schablonavdrag måste du ha arbetat i bostaden minst 800 timmar under året. Då får du göra avdrag med

•2 000 kr per år om du arbetar i din eller makes ägda fastighet
•4 000 kr per år om du arbetar i en hyreslägenhet eller i en bostadsrätt.
För att göra det här avdraget behövs inte någon särskild avskild del av bostaden som arbetslokal. Gränsen på 800 arbetstimmar är dock absolut och om man bara skulle arbeta 799 timmar i bostaden får inget schablonavdrag göras. Om räkenskapsåret är kortare eller längre än 12 månader ska timantalet och beloppet justeras.

Verkliga kostnader
För att få göra avdrag för de verkliga kostnaderna finns det inget krav på minsta arbetstid under ett år. Däremot krävs det att näringsverksamheten bedrivs i en särskilt inrättad del av bostaden. Med detta menas att denna del med hänsyn till läge, utrustning, inredning osv inte alls eller bara obetydligt kan användas som bostad i vanlig mening. Denna del av bostaden ska alltså verkligen vara inrättad för näringsverksamheten.

Kostnader som du kan dra av när man bedriver verksamhet i en särskilt inrättad del av bostaden är en andel av

•hyra (för bostadsrätter årsavgift)
•el
•värme
•vatten och avlopp
•sophämtning.
Hur stor del av utgifterna som kan dras av beror på hur stor del av de totala utgifterna som hör till verksamheten. Vanligast är att man proportionerar efter ytan.

Även andra utgifter för den särskilt inrättade delen av bostaden kan dras av om de direkt orsakas av näringsverksamheten.

Med en bostad menas även garage, förråd eller annan mindre byggnad som på grund av sin funktion lika gärna skulle kunna finnas i huvudbyggnaden.

Hoppas att detta inlägg lägger lite ljus över din fråga.

Mvh Thomas Bofeldt
Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat