Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Starta eget - Solokonsult

Inlägg 1 av 2

2012-04-16, kl 14:17

Houdini

Houdini

Inlägg: 1

Starta eget - Solokonsult

Hej!
Jag är just nu i stånd att söka jobb. Mina tidigare arbetslivserfarenheter är dock få, och jag har ingen riktig utbildning att skryta om. Därför söker jag främst bland de mindre kvalificerade yrkena. Plötsligt känner jag mig så obetydlig. Jag inser att det finns tusentals som jag, och att det som leder till en anställning framförallt är kontakter och vassa armbågar, snarare än reell kompetens.

Mina företagsekonomiska kunskaper sträcker sig så långt att jag åtminstone har fattat att det inte är världens enklaste grej att anställa en person. Skatter, arbetsgivaravgifter och diverse regleringar gör att det kostar en hel del med nya rekryteringar.

Det är med denna insikt som jag har börjat spåna på en möjlig lösning för mig. Varför måste jag i huvud taget vara anställd? Kan jag inte starta eget och jobba som konsult inom den branschen som intresserar mig? På detta sätt tänker jag att jag lättare skulle kunna få jobb, då i form av uppdrag istället för anställningar. Slagkraften skulle ligga i flexibiliteten och frånvaron av de extrakostnader som en anställd annars innebär.

Detta är vad jag vet ingen ovanlig företeelse inom exempelvis IT-branschen. Är det inte möjligt att gå tillväga på liknande sätt även inom de mindre kvalificerade yrkesområdena? Exempelvis som butiksmedarbetare eller städare.

Hur rimligt låter detta? Är det ens möjligt? Är det möjligt men bara dumt?

Jag skulle verkligen uppskatta svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-04-19, kl 12:15

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Hej Houdini!

Hur rimligt det låter är lite beroende på dina kunskaper och vad du kan bidra med. Det är i högsta grad möjligt, om du har rätt kunskaper och kan förklara för företagen varför de ska ta in dig som konsult. Om du inte kan det är det bara dumt för att det inte kommer förändra något utan bara försämra din sociala trygghet.

Det är mycket du måste fundera över dock. För det första vad du vill göra och vad du är bra på. Vad gör dig bättre än en anställd, och varför är det bättre för företaget att anlita dig istället för att anställa dig.

Du måste även fundera själv på den ekonomiska biten. Det är tyvärr oerhört mycket pengar som försvinner i skatter och avgifter för dig som egen företagare. Sedan finns det regler har jag för mig som hanterar det faktum att man som företagare bör jobba mot flera kunder. Har du bara ett företag som kund kan de kräva att du ska anställas enligt lag.

Även om din idé fortfarande är att bli anlitad istället för anställd måste du fortfarande trängas med vassa armbågar för att bevisa varför du är ett bra alternativ. Det är det helt klart så att det som utgör bra företag och bra produkter i mångt och mycket kommer från oerhört duktiga personer. Det kräver dock fortfarande att du "säljer in dig själv".

Jag skulle i ditt läge sätta mig ner och göra en plan för vad du vill åstadkomma, varför och vad dina mål är ekonomiskt osv. Då får du en bättre bild på om det är en bra idé eller inte. Med en sådan plan är det även lättare för personer som jag och andra att komma med konkret feedback.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat