Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Preliminär deklaration

Inlägg 1 av 2

2012-04-25, kl 15:29

Jeena

Jeena

Inlägg: 1

Preliminär deklaration

Det verkar otroligt jobbigt, i alla fall för mig, hur man ska starta ett företag. Jag jobbar fulltid på ett vanlig företag i Stockholm och vill nu sälja online sådana prepaid telefonkort i Polen som jag kan köpa i UK. Jag bor och jobbar (timbaserat) i Sverige men är inte Svensk medborgare.

Nu gick jag in på verksamhet.se och försökte fylla ut allt så gott jag kunde men nu tog det stopp vid Preliminär deklaration. De vill veta saker som:

  1. Verksamhetens överskott
  2. Utgående moms som redovisas i inkomstdeklarationen
  3. Ingående moms som redovisas i inkomstdeklarationen
  4. Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad
  5. Eget pensionssparande som dragits av vid beräkning av verksamhetens överskott

Jag vet inget svar på en enda av de. Jag ska köpa Kort för 10.000 SEK och försöka sälja de genom att göra reklam på google och Facebook. Hur många jag kan sälja vet jag inte, det kan vara 10 stycken om ingen vill ha de, det kan vara några tio tusend om många vill ha de. Så jag kan inte veta hur mycket moms jag kommer betala, vad är det jag måste skriva in där då?

Sedan på nästa sida då frågar de efter "Inkomst av tjänst - resten av inkomståret - bruttolön" Jag kan inte veta hur mycket det bli för att jag jobbar timbaserat, ibland är det 12k/m när det inte fins så mycket jobb ibland är det 38k/m när jag jobbar mycket.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-04-29, kl 10:22

Abborre

Abborre

Inlägg: 4

Jag hade också jättesvårt att veta hur mycket jag skulle tjäna, så jag satte ett lågt estimat, så jag inte behövde betala så mkt i F-skatt varje månad. Du kan alltid justera upp detta ifall du skulle börja tjäna mycket mer. Du har ju ändå koll på hur mycket tjänat, så då är det bara att betala skatteskulden efter deklarationen. Jag tycker att det är onödigt att ligga ute med en massa pengar som du ändå kommer få tillbaka (ifall du sätter ett högt estimat).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat