Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Ta en produkt till Sverige?

Inlägg 1 av 3

2012-05-05, kl 21:02

marcus7

marcus7

Inlägg: 1

Ta en produkt till Sverige?

Hej.

Jag funderar att börja importera en produkt som är väldigt stor i Usa men inte har kommit till Sverige ännu.
Företaget som tillverkar denna produkt är redan väldigt stora.
Jag undrar hur stora möjligheterna för mig som är ett bli officiell återförsäljare i Sverige för denna produkt, Generellt är detta svårt att få till? Denna produkt kommer garanterat gå att sälja bra på den svenska marknaden.

Men min oro är att om jag börjar importera denna produkt och andra börjar få upp ögonen för denna produkt är att större butikskedjor går till tillverkaren direkt som jag gör i början. Med deras överlägsna kapital så kommer de i ett senare skede konkurerra ut mig. Hur stora tror ni att chanserna att ett stort företag ger ett relativt litet företag denna chans?

Har ni några tips annars för mig, denna produkt vill jag verkligen ta in och är övertygad om att den kommer lyckas.

Mvh,

Marcus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-05-07, kl 11:20

STEBO

STEBO

Inlägg: 4

Hej!

Du bör först kontakta agenturen/återförsäljaren i USA och förhandla om ensamrätt för Sverige, signa på ett kontrakt med dem. Ibland måste man kunna visa upp t.ex. affärsplan, säljkår/säljkårsbearbetning samt kanske "garantera" en viss volym under åren annars fallerar allt...kolla även upp inpriser, skatt, tullar, frakt mm, lycka till.//Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-05-10, kl 18:49

jooilakon

jooilakon

Inlägg: 8

Dock kan det vara ganska svårt att få ensamrätt på en populär vara om man inte driver ett etablerat företag själv. De vill ju givetvis få någon slags garanti för att du kommer att fortsätta köpa varan och finnas kvar som grossist under en längre tid. Föreslår att du köper in en volym av varan och säljer den under en period, medan du följer utvecklingen. Går det bra och du lyckas sälja, får siffror på sålda volymer m.m. kan du börja fundera över att förhandla till dig ensamrätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat