Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Byt företagsnamn på befintlig enskild firma

Inlägg 1 av 6

2012-04-21, kl 23:30

cmc

cmc

Inlägg: 4

Byt företagsnamn på befintlig enskild firma

Jag har bedrivit en enskild firma i ett år utan att ha behövt registrera företagsnamnet hos Bolagsverket. Nu när jag ska skaffa ett nytt företagsbankkonto klagar banken över att de inte hittade mitt företag i Bolagsverkets register. De menar att jag måste registrera firman för att få namnet på företagets bankkort, och det är nog rimligt.

Men grejen är att jag har, under årets gång, insett att företagsnamnet jag har använt (och har som domännamn, samt på mina visitkort, fakturor osv.) är lite missvisande för det jag kom huvudsakligen att syssla med. Jag har hittat på ett mycket bättre namn, vilket är ledigt i mitt län hos Bolagsverket samt som domännamn) och undrar om jag borde ta tillfället i akt och registrera det nya företagsnamnet istället för det befintliga. Får jag göra så? Måste jag registrera en helt ny enskild firma hos Verksamt/Skatteverket? Finns det andra följder jag måste vara medveten om?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2012-04-22, kl 15:16

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Vill du använda ett nytt namn för din befintliga enskilda firma har du all rätt i världen att göra det och du kan precis som du säger ta tillfället i akt och registrera det hos Bolagsverket. Använd dig av verksamt.se så sparar du lite pengar i registreringsavgift.

Ring också till skatteverket och fråga om du måste göra något hos dem. Jag tvivlar på det eftersom du är registrerad med ditt personnamn hos dem. Nu har jag från skatteverket hört att det ska gå att lägga in en uppgift om vilket företagsnamn man använder sig av, men jag har också från samma ställe hört att det inte går så… I vilket fall skadar det inte att ringa.

Något som jag funderar lite över är att du säger att namnet är ledigt i ditt län. Nu vet jag förstås inte bakgrunden till din säkerhet, men jag vill att du ska vara beredd på att det finns en risk att du inte får igenom namnet så det inte kommer som en chock utifall det inträffar. Detta säger jag eftersom det inte finns någon som i förväg kan säga att ett företagsnamn är ledigt, inte ens Bolagsverket själv innan de gjort sin riktiga granskning. Däremot så går det att göra sina undersökningar så pass att det åtminstone är troligt att man får igenom sitt namn.

Du bör kanske registrera domännamnet så fort som möjligt efter namnet blivit registrerat hos Bolagsverket. Flera företagare har berättat om att de fått sina tilltänkta domännamn uppköpta av andra som sedan har erbjudit ut domännamnet till försäljning till ett högre pris. Ett alternativ är att köpa domännamnet först och sedan hoppas på att namnet går igenom hos Bolagsverket. Jag vet inte vad som är bäst och om man ska tycka att det är ett så stort problem egentligen då jag inte vet hur ofta det sker, utan det är upp till var och en bestämma. Men det kan vara bra att veta i alla fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2012-04-22, kl 23:16

cmc

cmc

Inlägg: 4

Jättebra - tack för det snabba svaret! Ska prata med Skatteverket, som du föreslår, och hålla tummarna för mitt namnförslag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2012-04-23, kl 00:27

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Skulle du inte få igenom ditt namn så kan det också vara bra att veta att det inte behöver vara helt kört direkt. Lite beror det på vilken typ av hinder som handläggaren funnit. Nu är det väl lite svårt att ge tips innan man vet vilken typ av hinder det kan bli och det är kanske till och med onödigt. Men det kan som sagt vara bra att ha lite kännedom om vad du kan göra om det skulle behövas.

Om det är någon annan som har ett liknande namn så kan du prova att kontakta ägaren och be om ett medgivande. Innan du gör det så ska du begära en fullständig granskning av din handläggare så du får med alla hinder om det skulle vara fler som har liknande namn. Skulle det vara det måste du ha medgivande från alla. Ibland kan det också räcka med att kasta om ordningen lite och göra någon mindre justering. Det beror lite på vad ditt namn är uppbyggt på. Kontrollera också mot vilken verksamhet som hindret uppstod mot. Det kanske är en verksamhet som du kanske kan avvara om du har tagit upp flera.

Om du av någon anledning inte håller med handläggaren i dennes beslut kan du också begära omprövning av namnet. Förklara varför du inte håller med. Det kan resultera i ett ändrat beslut.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2012-05-07, kl 13:06

cmc

cmc

Inlägg: 4

Jag frågade Skatteverket ifall jag måste göra något hos dem, men de hade inga krav, då de registrerar bara organisationsnumret, vilket är ju personnumret i en enskild firma. De tyckte tydligen inte att frågan om vad företaget ska heta alls hade med dem att göra. Så här sade de:

'Det är organisationsnummret som är avgörande men att byta företagsnamn kan kanske skapa frågor hos kunderna. Annars är det Bolagsverket som registrerar företagsnamn.'

En fråga:
Är Bolagsverkets avgift på 900 kr (vilken jag betalar med firmans pengar) avdragsgill skattemässigt? Ska betalningen bokföras som 'övriga kostnader' (6900) bara?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2012-05-07, kl 15:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Summan är inte avdragsgill.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat