Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Funderar du på att starta eget?

Inlägg 1 av 4

2012-04-12, kl 16:20

Cacius

Cacius

Inlägg: 12

Funderar du på att starta eget?

Spara dig själv en jävla massa huvudvärk o sömnlösa nätter och lägg de tankarna på hyllan. Ogästvänligare klimat för nystartade företag får man leta i världen. Inte så konstigt att företagen flyttar fr det här j...la landet.

Jag startade eget för 3 år sedan. Det gick hur bra som helst i början. Efter 6 månader var omsättningen på 200000 kr och det fanns pengar att jobba med och för att företaget skulle växa. Men första året hade jag momsredovisning en gång per år.

Men snart var jag tvungen att betala moms varje kvartal och där tog drömmen slut. Nu, 3 år senare är både företaget och jag i konkurs. Det blev helt enkelt inte några pengar kvar att jobba med efter alla jävla moms och skatter.

Så om du funderar på att starta eget, gör det endast om du kan tjäna svarta pengar eller att du säljer dina varor med 1000% påslag såsom de stora företagen kan göra.

Dont do it...du kommer ångra dig!
You have been warned. Var inte dum. Håll fast vid din anställning. GLÖM ALLT VAD EGET FÖRETAG HETER.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-05-01, kl 13:44

ChristianJ

ChristianJ

Inlägg: 1

Konstigt att vissa lyckas men andra inte! ;P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-05-02, kl 09:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det du beskriver känner jag väl till och vad du och många andra hade varit till hjälp med var en rådgivare före start, för det tycks ju som det gått bra eftersom det var en massa moms som skulle inbetalas samt även skatter. Men jag håller med dig, det är tufft att vara småföretagare, jag har varit det snart i 50 år och fortsätter även som pensionär som det, vilket är rena klippet. Är det några mer pensionärer på tråden som håller med mig?

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-05-13, kl 17:57

Abborre

Abborre

Inlägg: 4

Nu vet jag inte vad du har gjort osv... men du hade skatteplanerat från början och inte bara bränna allt (lägg alltid undan ca 50% av vinsten), så hade det nog gått bättre, varför är du så bitter, det är väl inte direkt någon nyhet hur mycket skatten ligger på, samt vilka regler för momsen som gäller. Varför räkna med momsen i huvudtaget, det är ju ENDAST något du ska kvitta mot inköpta tjänster/produkter, jobb föder jobb...

Själv har jag haft FA-skattsedel i ett år, och kommer aldrig ångra det, det bästa jag gjort, fattar inte varför jag inte gjort det tidigare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat