Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta Aktiebolag

Inlägg 1 av 4

2012-05-22, kl 16:02

krillehbg

krillehbg

Starta Aktiebolag

Hejsan,

Jag har lite funderingar på att starta eget och bedriva en internettjänst.
Utvecklingen av tjänsten börjar närma sig leverans och därmed bör jag starta företag.

Jag har varit inne på att starta Aktiebolag direkt för att vara på den lite mer säkra sidan gällande min personliga ekonomi.
Vad jag förstått så måste man ha 50 000kr i startkapital.

Jag har läst en del på internet och de finns företag där man kan köpa redan befintliga aktiebolag för några tusenlappar.

1. Frågan är då, vad är nyttan med att göra detta istället för att registrera ett nytt?

2. Säg att jag efter ha provat på företag 1år känner för att lägga ner de. Kan jag då ta ut de resterade pengarna i bolaget utan någon skatt eller avgift?

3. Kräver de någon revisor eller liknande om jag inte kommer ha någon direkt hög omsättning?

4. Vad kostar de i avgift att starta ett aktiebolag?

5. Vad är fördelarna med att starta Aktiebolag jämfört med Handelsbolag?

6. Vad de gäller användarvillkor som ska godkännas av användaren av min tjänst, är detta något man kan kopiera från befintliga avtal eller måste jag kontakta en jurist med en dyr timkostnad?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Kristian Andersson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-05-22, kl 20:46

hfohrman

hfohrman

Citat:

Ursprungligen postat av: krillehbg

1. Frågan är då, vad är nyttan med att göra detta istället för att registrera ett nytt?

Tid och jobb. Köper man ett lagerbolag är man igång nästa dag med lagerbolagets namn. Annars kan det ta sin tid. Särskilt om det blir strul med namnet.
Om namnet strular vid lagerbolaget kör man ju bara vidare med lagerbolagets tempnamn.

Citat:

2. Säg att jag efter ha provat på företag 1år känner för att lägga ner de. Kan jag då ta ut de resterade pengarna i bolaget utan någon skatt eller avgift?

Det är inte helt lätt att lägga ner ett AB. Då bolaget (och bolagsverket) måste vara helt säker att det inte finns utestående fordringar.
Sedan finns det ju företag som köper bolag för att lägga ner. Har sett priser runt 10000:- för ett litet 50k AB.
Sedan ser man ju detta som aktiekapital. Så har man satt in 50k i aktier så kan man ju ta ut 50k när man säljer utan att man skattar.

Citat:

3. Kräver de någon revisor eller liknande om jag inte kommer ha någon direkt hög omsättning?

Nej.

Citat:

4. Vad kostar de i avgift att starta ett aktiebolag?

1900:- om det sker via e-leg på nätet-

Citat:

5. Vad är fördelarna med att starta Aktiebolag jämfört med Handelsbolag?

Handelsbolaget är ju juridiskt ägarna. Så om ägare 1 köper en massa saker och drar på sig skulder så är den som har pengar betalningsansvarig juridiskt. Sedan får han stämma partnern.

I ett AB så är det ju bara AB's pengar som kan ta slut. Sedan blir det KK och ägarna står fria så länge dom följt lagen.

Sedan är det ju lite skatteskillnader + möjligheten till utdelning i AB't

Jag skulle nog välja AB alla dagar i veckan om man är mer än en. Är man Ensam så är det ju en annan femma men då blir det Enskild och det tar ju bort vissa nackdelar jämfört med HB.

Citat:

6. Vad de gäller användarvillkor som ska godkännas av användaren av min tjänst, är detta något man kan kopiera från befintliga avtal eller måste jag kontakta en jurist med en dyr timkostnad?

Ingen aning

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-05-23, kl 09:15

krillehbg

krillehbg

Hej igen,
Tack för dina svar!!!

Som du skriver så hade du valt Aktiebolag om man är mer än en. Dock så är jag ensam om att driva detta men vill gärna ha ett stabilt bolag som går att utvidga i framtiden och att jag sitter lite säkrare i båten vad de gäller att seperera bolagetes ekonomi och min privata.

Tycker du då fortfarande aktiebolag passar mig eller är de Enskild firma jag ska satsa på?

Har även en fråga gällande fakturering av min tjänst.
Måste jag ha F-skattsedel för att kunna fakturera kunderna för en månadsavgift?

Har du även tips på några betallösningar man kan använda sig av?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Kristian

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2012-05-23, kl 09:50

hfohrman

hfohrman

Valet AB eller EF är nog inte så lätt att man kan ta det på dom data jag fått.

För många fungerar EF oftast ganska bra. Dock bör man tänka sig för om man tecknar långsiktiga avtal (hyra, leasing osv) för då kommer man ju som privatperson bli tvungen att fullfölja även om EF avvecklas.

Sedan hur du än fakturerar så är det ju din F-skatt som ger dig rätten att fakturera. Om det sedan är månadsavtal eller en vanlig faktura är ingen skillnad.

På frågan om betallösning så beror det ju på hur du säljer. Du skriver internettjänst. Där är väl paypal, payson men även klarna , paynova stor.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat