Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket ska jag lägga undan?

Inlägg 1 av 7

2012-04-21, kl 09:08

Nitram

Nitram

Inlägg: 2

Hur mycket ska jag lägga undan?

Hejsan!

Har precis startat en enskild firma och gjort mitt första jobb där jag fick ut 40.000 + moms, alltså 50.000 totalt.
Nu är det så att jag behöver investera i hårdvara, ny dator, och undrar helt enkelt.

Hur mycket ska jag lägga undan till skatteverket?
Eller mer direkt på sak, hur mycket kan jag köpa ny utrustning för och fortfarande ha kvar så jag kan ge skatteverket de dom vill ha?
Är ute efter att köpa så kraftfull och därav dyr utrustning för de pengarna som möjligt.

Extremt tacksam för hjälp!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2012-04-21, kl 11:08

MalikLake

MalikLake

Inlägg: 2

Hej

Momsen måste du lägga undan. Hur mycket skatt du ska lägga undan kan du inte veta nu i förväg. Och anledningen till det är det du skriver ovan. Du ska göra investeringar framöver. Du kanske kommer betala mer moms än vad du tog på ditt första jobb.

vh Malik

Profitpoolen - bygger lönsamma hemsidor:
http://profitpoolen.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2012-04-29, kl 10:42

Abborre

Abborre

Inlägg: 4

Du kan bara dra av så mycket moms du har i firman, dvs du kan köpa en dator för 40K exkl moms, om du fakturerat 40K exkl moms. Kolla däremot upp 30% regeln, ex vid årets slut så ska du inte ha köpt inventarier över 30% av intäckten. Jag är som sagt osäker på den regeln, men vad du ska betala i skatt beror helt på vilket resultat du har.

Resultat = Försäljning(det du fakturerar) - Kostnader(datorer+drift etc)
Räkna med att betala 50% i skatt på resultatet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2012-04-29, kl 19:38

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Abborre är helt rätt ute. När du har gjort dina investeringar så har du ett nettoresultat kvar. Räkna med ca: 50% då vet du att det finns pengar att betala skatten.
Vill du sedan använda dig av olika avdragsmöjligheter som egna fonder i ditt företag så skjuter du på skatten till 2018. Då får du ett större ekonomiskt utrymme för egna uttag eller investeringar i ditt företag.

Hur gammal man är har också betydelse.

Din vinst säger vi är 40000 kr (nettoresultat) du köper en dator för 15000 då har du 25000 kr kvar som du ska deklarera som vinst. Du kan ta ut 12500 kr som "nettolön" resultatet får du när du gör din deklaration och bokslut.

Hoppas det har fått lite bättre grepp på din situation.

mvh Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2012-06-23, kl 23:40

jojoh

jojoh

Inlägg: 2

Du kan göra en enkel överslagsräkning för att ha lite koll på hur mycket pengar Skatteverket vil ha:

1: Resultatet / 2
2: Utgående moms - ingående moms

Skatteverket vill ungefär ha summan av punkt 1 + punkt 2

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2012-06-24, kl 18:47

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Citat:

Ursprungligen postat av: jojoh

Du kan göra en enkel överslagsräkning för att ha lite koll på hur mycket pengar Skatteverket vil ha:

1: Resultatet / 2
2: Utgående moms - ingående moms

Skatteverket vill ungefär ha summan av punkt 1 + punkt 2

Glöm inte avdragen som periodiseringsfonder.
Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2012-06-24, kl 23:02

Nitram

Nitram

Inlägg: 2

Är det inte så att skatteverket bara tar ut skatt på mitt resultat plus den skatt jag fått in när jag sålt tjänster?

Om jag då köper utrustning för allt jag tjänat in plus att min utgående moms uppgår i samma som den ingående, blir det in så att jag inte är skyldig skatteverket något.

Exempel:

Tjänar 40 000 + 10 000 (moms)
Köper utrustning för 40 000 där momsen uppgår till 10 000
Pengar till skatteverket= 0

Har jag greppat det?

Vad är periodiseringsfonder?

Tack för hjälpen , verkligen uppskattat för mig som är ny.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat